Annelerin tutumlarına göre ana sınıflarına devam eden çocukların sosyal beceri düzeylerinin incelenmesi
Abstract
Sosyal beceriler, sosyal bir varlık olan insanın sosyalleşme sürecinin de biçimlenmesinde önemli bir rolü olan ve çevreyle sağlıklı bir şekilde iletişim kurularak etkileşime girilmesini sağlayan becerilerdir. Sosyal becerilerin çevreye kurulan iletişimde ve hayatın her alanında karşılaşılan problemleri çözmede önemli olduğu görülmektedir. Sosyal becerileri yeterince gelişmemiş çocukların çevreleri ile iletişim kurmakta, problem çözmede ve akademik yaşamda yeterince başarılı olamadığı görülmektedir. Çocuklarda sosyal beceri gelişimini etkileyen bir çok faktör vardır ve çocuklarla iletişimi henüz gebelik döneminde başlayan annelerin çocuklarıyla olan ilişkisi bunlar içerisindeki en önemli faktörlerden birisi olarak kabul edilmektedir. Literatürde ebeveynlerin çocuklarına yönelik tutumlarının onlardaki sosyal beceri gelişimini etkilediğini ortaya koyan çok sayıda araştırma vardır. Denetleyici ve kontrol edici tutumlarla izin verici tutumların farklı etkilere yol açtığı görülmektedir. Bu araştırmada annelerin tutumlarının çocukların sosyal becerileri üzerindeki etkileri araştırılmıştır. Araştırma örneklemini Mersin ili ilçelerinde eğitim gören 708 ilköğretim öğrencisi ( 5-6 yaş grubu) öğrencisi ile bu öğrencilerin anneleri oluşturmaktadır. Araştırmada veriler, SOBECE Çocukta Sosyal Becerileri Değerlendirme Ölçeği ve Ebeveyn Tutum Ölçeği ile toplanmış ve Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) 20.0 paket programında analiz edilmiştir Araştırmada anne tutumlarının genel sosyal beceri puanı ve sosyal becerinin alt boyutları puanlarına etkisinin olup olmadığı istatiksel olarak test edilmiştir. Çocuğun cinsiyeti, annenin medeni durumu, annenin çalışıp çalışmaması, ailedeki çocuk sayısı ve çocuğa bakan kişi değişkenlerinin de sosyal becerilere bir etkisinin olup olmadığı sorgulanmıştır. Yapılan testlerden elde edilen bulgulara göre demokratik ve izin verici anne tutumlarının genel sosyal beceri puanlarına ve sosyal becerinin bütün alt boyutlarındaki puanlara olumlu etkisi vardır. Demokratik ve izin verici anneye sahip çocukların bütün alt boyutlardaki puanları anlamlı derecede daha yüksek çıkmış olup diğer anne tutumlarının anlamlı bir farklılık yaratmadığı görülmüştür. İncelenen diğer demografik değişkenlerin ise sosyal beceriler üzerinde herhangi bir etkisinin olmadığı görülmüştür. Social skills are the skills which have a key role for interacting with society and which shape the progress of socializing of the individual with enviorenment. To solve a problem while interacting with environment, it is vital to have social skills for overcoming such obstacles in every aspect of life. It is understood that the children who do not develop sufficient social skills will face issues about interacting with environment, solving problems and fail to have success academically. There are many factors that affect the development of social skills in children and mothers who have started communication with children in the pregnancy period is considered to be one of the most important factors in the relationship. There are numbers of studies in the literature that show that parents' attitudes towards their children influence their social skills development. Supervising and controlling attitudes seem to have different effects comparing to permitting attitudes. In this study, the effects of mother attitudes on children's social skills were investigated. The sample of the research consists of 708 elementary school students (age 5-6 group) who are studying in the provinces of Mersin province and mothers of these students. Data were collected with the SOBECE Social Skills Assessment Scale and Parental Attitude Scale and analyzed in the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) 20.0 package program. In the research, it was statistically tested whether the maternal attitudes had an effect on the scores of general social skills and social skills subscales. The gender of the child, the marital status of the mother, whether the mother worked or not, the number of children in the family, and the variables of the child caregiver were also questioned. According to the findings obtained from the tests, democratic and permissive mother attitudes have a positive effect on the scores of general social skills and social skills in all sub-dimensions. Children with democratic and permissive mothers had significantly higher scores in all subscales at a significantly higher level and no significant difference was found in other maternal attitudes. The other demographic variables examined were found to have no effect on social skills.
Collections
- Tez Koleksiyonu [301]