KOBİ' lerde bilgi paylaşımı: Konya ili Ereğli ilçesinde gıda işletmelerinde bir inceleme
Abstract
Bilgi günümüz işletmelerinde ve gelişen dünyada en önemli üretim kaynakları arasındadır. Bilginin maliyetinin düşük olması yeni değerler üretebilmesi ve bir kaynak olması nedeniyle iş hayatında çalışanlara avantajlar sunan bir güçtür. İşletmeler için bilginin yol gösterici bir unsuru olması önemlidir, çünkü işletmeler bilgi yönetimi sayesinde elde ettikleri bilgileri toplayıp, kayıt altına alarak örgütlerin amaçlarını gerçekleştirmektedirler. Bilgi toplumunun gelişmesiyle bilgi iş dünyasında sınırsız bir güç olarak görülmektedir. Bu çalışmada bilgi, bilgi yönetimi, bilgi paylaşımı, bilgi paylaşımı türleri ve bilgi paylaşımı boyutları ele alınmıştır. Bu çalışmanın amacı Konya Ereğli gıda işletmelerinde faaliyet gösteren dört adet kurumsal nitelikli süt fabrikasında çalışanlara bilgi paylaşımı üzerine bir anket çalışması yapılarak, toplanan veriler incelemeye tabi tutulmuştur. Fabrika çalışanlarına sunulan anket 210 kişi tarafından cevaplanmıştır. Anket verilerinin analizinde SPSS "For Widows 20.0" paket programından faydalanılmıştır. Araştırma anketi iki bölümden oluşturulmuştur. İlk bölümde 49 sorudan oluşan bilgi paylaşımı ölçeği yer almaktadır. İkinci bölümde ise; fabrikada çalışanlara yönelik demografik özellikler oluşturmaktadır. Tek örneklem t-test ile şu bulguya ulaşılmıştır. Bilgi paylaşımının (cinsiyet) demografik özellikleri yer almaktadır. Alt boyutları olan bilişsel kanal boyutu ile istatiksel bağlamda anlamlı bir ilişi sergilemektedir. Bilgi paylaşımının diğer boyutları olan bilgi paylaşımı, bilgiye bakış açısı ve bilgiye engel istatiksel bağlamda anlamlı farklılık gözlenmiştir. Tek yönlü ANOVA analizleri bilgi paylaşımının alt boyutları ile eğitim, işletmede çalışma süresi ve toplam çalışma süresi ilişkisini belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Analiz sonuçları göstermiştir ki; işletme çalışanın işletmede çalışma ve toplam çalışma süresi ile bilgi paylaşımı ölçeğinin alt boyutları ile anlamlı bir ilişki sergilememektedir. Diğer taraftan işletme çalışanın eğitim düzeyi ile bilgi paylaşımı boyutu ile istatiksel bağlamda anlamlı bir ilişki sergilemekteyken, bilgi paylaşımının diğer alt boyutları ile anlamlı bir ilişki sergilememektedir. Information is one of the most important sources of production in today's businesses in a developing world. It is a main driving force offering competitive advantages to those in businesses for the number of facts that the cost of information is low, its capacity to create new values and of being a resource itself. Information as a guiding element is important for businesses because they meet their business targets through gathering, storing and the way of managing the information. As the information society gathers pace, the pieces of information has become a kind of limitless force in the business world. In this study, one will find the analysis of the information itself, management of information and distribution of information together with its varieties and dimensions. The aim of the study is to analyse the resulting data of information distribution in particular, gathered by way of interviews with the workers at four milk factory sites operating within Konya Ereğli's food industry. The interview has been conducted by involving 210 factory workers. The analysis of data was processed by SPSS software package (for Windows 20.0). The research interview consists of two parts. First part with 49 questions involves the measurement of the information distribution. On the other hand, the second part considers the demographic features of the participating workers interviewed. The only sampling of t-test has attained following findings; there has been a gender issue of demographic features within the context of information distribution. The findings in statistical terms show a meaningful correlation between the gender and its subcategory of cognitive channel. However, on the other hand, it was observed that there has been significant differences in the other dimensions of information distribution such as the different perspectives towards information and the obstacles to access information. One particular ANOVA analysis has been conducted in an aim to find the relationships between the sub-dimensions of information distribution, education, working hours in a business and the total business hours. The findings of analysis indicates that; there has been no display of meaningful correlations whatsoever between the hours spent at work, total business hours and measurement of information distribution as a sub-dimension. On the other hand, while the findings in statistical terms indicates a meaningful correlation between the workers' level of education and dimensions of information distribution, however, there has been no meaningful correlation to the other sub-dimensions of information distribution.
Collections
- Tez Koleksiyonu [189]