A study on foreign language teaching anxiety of non-native speakers
Abstract
The main objective of this study is to investigate if non-native EFL instructors have foreign language listening and speaking anxiety. At the same time, if there is a relationship between these anxieties and self-efficacy of the instructors and if these anxieties differ according to years of teaching experience were investigated. Research data was collected from 100 instructors working at three different universities by means of three different questionnaires. The study was conducted at Adıyaman University, Hasan Kalyoncu University and Gaziantep University. The results revealed that the instructors had a moderate level of foreign language listening and speaking anxiety and there was a moderate positive correlation between self-efficacy and foreign language listening and speaking anxiety. It was also found that foreign language listening and speaking anxiety of the instructors didn't differ according to years of teaching experience. Bu araştırmanın temel amacı ana dili İngilizce olmayan okutmanlarda yabancı dil dinleme ve konuşma endişlerinin var olup olmadığını araştırmaktır. Aynı zamanda bu kaygıların okutmanların öz yeterlilikleriyle bir ilişkisi olup olmadığını ve bu kaygıların öğretmenlik deneyimi yılına göre farklılık gösterip göstermediği araştırılmıştır. Araştırma verileri üç farklı üniversitede çalışan 100 okutmandan üç farklı anket aracılığıyla toplanmıştır. Araştırma Adıyaman Üniversitesi, Hasan Kalyoncu Üniversitesi ve Gaziantep Üniversitesi'nde yürütülmüştür. Sonuçlar okutmanların orta seviyede yabancı dil dinleme ve konuşma kaygısına sahip olduğunu ve öz yeterlilikle konuşma kaygısı arasında orta seviyede pozitif bir korelasyon olduğunu ortaya koymuştur. Okutmanların yabancı dil dinleme ve konuşma kaygılarınınsa öğretmenlik deneyimi yılına göre farklılık göstermediği bulunmuştur.
Collections
- Tez Koleksiyonu [377]