An investigation of the relationship between test anxiety and test performance of 8th grade students
Abstract
Bu çalışmanın amacı 8. Sınıf öğrencilerin test kaygısı ile test performansı arasındaki herhangi bir ilişkinin olup olmadığını araştırmaktır. Ayrıca, bu çalışmada öğrencilerin sınav kaygılarının azaltılması konusunda onların görüşlerine başlvurulmuştur. Araştırma sorularına yanıt bulmak için karma yöntem deseni kullanılmıştır. Bu araştırmada katılımcı olarak 40 tane 8. sınıf öğrencisi alınmıştır. Araştırmada Milli Eğitim Bakanlığı'nın sitesinden edinilen test kaygısı ölçeği kullanılmıştır. Veriler SPSS 17.0 istatistik analiz programı kullanılarak analiz edilmiştir. Test kaygısı ve test performansı arasındaki ilişki Pearson korelasyonu hesaplanarak belirlenmiştir. Elde edilen sonuçlara göre öğrencilerin sınavlarda gösterdikleri performans ile sınav kaygıları arasında bir ilişki saptanmıştır. Ayrıca cinsiyetin sınav kaygısında önemli bir faktör olup olmadığı incelenmiştir. Ortaya çıkan bulgular literatür bağlamında tartışılmıştır. The aim of the current study is to investigate the relationship between test anxiety and test performance of students at the 8th grade level. Additionally, the opinions of the students about factors affecting anxiety reduction were investigated by the interviews with students. A mixed method design was applied to answer the research questions. The number of participants is 40 8th graders. To collect the data, the test anxiety inventory was downloaded from the website of Ministry of National Education. The data was analyzed by using Statistical Package for Social Sciences software (SPSS), version 17.0. The relation between the test anxiety and test performance was investigated by using Pearson correlation. The results showed that there was a positive correlation between the test performance and one's self image and under-preparation. The gender factor was also analyzed to see if there was a difference between males and females in terms of anxiety. The results were discussed within the context of relevant literature.
Collections
- Tez Koleksiyonu [377]