Exploring foreign language learners' uncertainty experiences and uncertainty management
Abstract
İnsanlar hayatın her alanında belirsizlikler yaşıyorlar. Bu nedenle araştırmacılar belirsizlik kavramını psikoloji ve iletişim alanlarında, karar verme, sağlık, iş, örgütsel çevre ve ilişkiler konuları gibi çeşitli bağlamlarda araştırmaktadırlar. Belirsizlik eğitim alanında da anahtar bir kavramdır çünkü belirsizlik hayatın her alanında mevcuttur ve kaçınılmazdır, ayrıca öğrenme bağlamının da doğal bir özelliğidir. Bu nedenle, öğrencilerin dil öğrenirken belirsizlik durumlarını nasıl deneyimlediklerini, belirsiz durumların neden kaynaklandığı ve belirsizlik durumlarındada ne hissettikleri konusunda anlayışımızı arttırmak önem teşkil etmektedir. Karmaşık dinamik sistem açısından, dil sürekli bir değişim ve dönüşüm içerisindedir. Buna bağlı olarak dinamik sistemde dil öğrenme anlam yaratma sürecidir ve bu anlam yaratma sürecinde öğrenciler bir çok belirsiz durumla karşı karşıya kalmaktadır. Belirsizlik durumlarının dil öğreniminin doğasında var olduğunu göz önünde bulundurarak, bu çalışma öğrencilerin dil sınıflarında belirsizlik durumlarını nasıl deneyimlediklerini ve nasıl yönettiklerini anlamaya çalışmaktadır. Bu çalışma, hem nicel hem de nitel yaklaşımlardan oluşan karma araştırma yöntemi kullanmaktadır. Veri toplama amacıyla sınıf içi kalem kağıt anketi, video kayıtları, yansıtıcı günlükler ve uyarıcılı hatırlatma görüşmelerini içeren çoklu veri kaynakları kullanılmıştır. Araştırma sorularını yanıtlamak amacıyla, bir anket geliştirilmiş ve bir üniversitede hazırlık okulu öğrencilerine uygulanmıştır. Buna ek olarak, çalışmanın nitel bölümü bir durum çalışması olarak gerçekleştirilmiştir. Bu çalışmada durum, orta seviyede öğrenim gören bir grup öğrenci olarak belirlenmiştir. Araştıma sonuçları belirsizlik durumlarının dil öğrencileri için yaygın bir durum olduğunu ortaya çıkarmıştır. Dil sınıflarında; bilişsel, sosyal, fiziksel ve ders ve dil ile ilgili faktörlerden kaynaklanan çeşitli belirsizlik durumları yaşanmaktadır. Çalışmanın sonuçlarına gore, öğrenciler belirsizliğe karşı hem olumlu hem olumsuz değerlendirmelerde bulunabilirler. Belirsizliğe karşı olumsuz değerlendirmeleri olan öğrenciler belirsizlik durumlarında olumsuz duygular geliştirirken; belirsizliğe karşı olumlu değerlendirmeleri olan öğrenciler belirsizlik durumlarında olumlu duygular geliştirme eğiliminde olurlar. Bulgulara göre öğrenciler belirsizlik durumlarında belirsizliği gidermek, belirsizliği sürdürmek ve çözmek ve belirsizliği gözardı etmek gibi farklı yöntemler kullanmaktadırlar. People experience uncertainty in every aspect of life and researchers have investigated the concept in domains of psychology and communication in various contexts such as decision-making, health contexts, business, organizational settings and relational issues. Uncertainty is also a key concept in educational settings as it is unavoidable in life and it is a natural characteristic of learning contexts. Thus, it seems significant to expand our understandings of how students experience uncertainty while language learning. From the complex dynamic systems perspective, language learning is characterized as meaning making and this process of meaning making involves uncertain situations. Considering that uncertainty is inherent in language learning, the study attempts to understand how learners experience uncertainty in the language classroom and how they manage it. The study adopts a mixed method design consisting of both quantitative and qualitative approaches. Multiple data sources were employed in order to collect data including questionnaires, in-class pen-and-paper questionnaires, reflective journals, video-recordings, and stimulated recall interviews. For the purpose of finding answers to the research questions, a questionnaire was developed and applied to the students of a Preparatory School at a university and the qualitative part of the study was carried out as a case study. In this study, the case is specified as a group of pre-intermediate level students. The results revealed that uncertainty is a pervasive experience for language learners. In the language classroom, there are various sources of uncertainty including course and language related factors, cognitive processes, social and physical sources. According to the results of the study, learners may have both positive and negative appraisals of uncertainty. Learners who have negative appraisals of uncertainty tend to develop negative feelings towards uncertainty and learners who have positive appraisals of uncertainty tend to develop positive affective responses to uncertainty. The findings suggest that learners use diverse set of strategies to manage uncertainty including reducing, maintaining and resolving uncertainty, and ignoring uncertainty.
Collections
- Makale Koleksiyonu [36]
- Tez Koleksiyon [11]
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
An investigation into the roles of anxiety and uncertainty in language classes
Beyce, Ali Nail (Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2020)It is obviously seen that positive and negative emotions play a significant role on learners’ language learning process. Adverse feelings as widely known have negative effects on many areas in our world and it might be ... -
EXPLORING THE RELATIONSHIP BETWEEN UNCERTAINTY AND WILLINGNESS TO COMMUNICATE IN THE EFL CONTEXT
ERCAN, Kübra (ÇAĞ ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ, JUNE 2022)As the notion of teaching English as foreign language shifted from grammar-based to communication-based instruction, WTC started being viewed as essential component of language learning and process of communication serving ... -
The experience of uncertainty in foreign language learning within dynamic systems framework
Yurdaışık, Aysun (2019)People experience uncertainty in every aspect of life and researchers have investigated the concept in domains of psychology and communication in various contexts such as decision-making, health contexts, business, ...