BİR GRUP ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİSİNDE DEPRESYON PUANI İLE BİLİŞSEL ÇARPITMALAR, BİLİNÇLİ FARKINDALIK VE ÇOCUKLUK ÇAĞI TRAVMALARI İLİŞKİSİNİN İNCELENMESİ
Abstract
Bu araştırmada Çukurova Üniversitesi’nde okumakta olan bir grup öğrencide,
depresyon puanı ilebilişsel çarpıtmalar, bilinçli farkındalık düzeyi ve çocukluk çağı
travmalarıilişkisine bakılmıştır. Araştırmamız ilişkisel tarama modelinde kesitsel bir
araştırmadır. G*Power ile örneklem sayısı 327 olarak belirlenmiştir. Araştırmada
sosyodemografik bilgi formu, beck depresyon ölçeği formu, bilinçli farkındalık ölçeği,
bilişsel çarpıtmalar ölçeği, çocukluk çağı travmaları ölçeği kullanılmıştır. Anketlerin
kullanım izinleri kişilerden alınmıştır. Çukurova Üniversitesinden 26 fakültede anket
uygulama izni alınaraköğrencilere ölçekler uygulanmıştır. Ölçekler dijital ortama
aktarılıp üniversite öğrencilerine öğrenci iletişim gruplarında link paylaşımı yapılarak
uygulanmıştır. Örneklem kolayda örneklem yöntemi ile seçilmiştir. Anket linki
paylaşılarak araştırma kapsamında 6 Şubat depremlerinden dolayı 171 üniversite
öğrencisine (121 kadın, 50 erkek) ulaşılmıştır. Veriler SPSS 25 programı ile analiz
edilerek bulgular elde edilmiştir. Depresyon puanı ve bilişsel çarpıtmalar puanı arasında
pozitif yönlü bir artış bulunmuştur. Bilişsel çarpıtma puanı arttıkça depresyon puanı da
artmıştır. Bilinçli farkındalık puanı ve depresyon puanı arasında negatif yönlü bir ilişki
bulunmuştur. Bilinçli farkındalık puanı artarken depresyon puanının düştüğü
gözlemlenmiştir. Depresyon puanı ve çocukluk çağı travmaları puanı incelendiğinde
çocukluk çağı travmaları puanı artarken depresyon puanının da arttığı gözlemlenmiştir.
Depresyon puanı ve anne-baba çalışma durumu, anne baba öğrenim durumu ve cinsiyet
arasında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır. Sonuç olarak bu araştırmada depresyon puanı
ile çocukluk çağı travmaları, bilinçli farkındalık ve bilişsel çarpıtmalar arasında ilişki
bulunmuş dolayısı ile bağımlı değişkenle bağımsız değişkenler arasında beklenen
ilişkiye ulaşılmıştır.
Collections
- Tez Koleksiyonu [301]