ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE NEVROTİK EĞİLİMLER, SAVUNMA MEKANİZMALARI VE ALGILANAN STRES ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMES
Abstract
Bu çalışmanın temel amacı, bireylerin nevrotik eğilimleri, kullandıkları savunma
mekanizmaları ve algıladıkları stres arasındaki ilişkileri incelemektir. Araştırma,
nevrotik eğilimler, savunma mekanizmaları ve algılanan stres arasındaki ilişkileri
anlamak ve nevrotik eğilimler ile savunma mekanizmalarının algılanan stres üzerindeki
yordayıcılığını belirlemeyi amaçlamaktadır. Bu kapsamda, nevrotik eğilimler ve
savunma mekanizmaları yordayıcı değişken olarak değerlendirilirken, algılanan stres ise
yordanan değişken olarak ele alınmıştır. Çalışmaya, Türkiye'de eğitim gören toplamda
290 üniversite öğrencisi katılmıştır; bu öğrencilerin 215'i kadın ve 75'i erkektir. Veri
toplama sürecinde nevrotik eğilimleri değerlendirmek için "Horney-Coolidge Üç Boyut
Envanteri (HCTI)", kullanılan savunma mekanizmalarını değerlendirmek için
"Savunma Biçimleri Testi (SBT-40)" ve algılanan stres düzeyini değerlendirmek için
"Algılanan Stres Ölçeği (ASÖ)" kullanılmıştır. Verilerin analizinde "Bağımsız Gruplar T
Testi", "Pearson Korelasyon Analizi" ve "Çoklu Doğrusal Regresyon Analizi" gibi
istatistiksel yöntemler kullanılmıştır. Araştıma sonucunda olgun savunma
mekanizmaları ile algılanan stres arasında negatif yönde; immatür savunma
mekanizmaları ile algılanan stres arasında pozitif yönde; saldırganlık ve uysallık eğilimi
ile algılanan stres arasında pozitif yönde; saldırganlık ve kopukluk eğilimi ile olgun ve
immatür savunma mekanizmaları arasında pozitif yönde; uysallık eğilimi ile nevrotik
savunma mekanizmaları arasında pozitif yönde anlamlı ilişkiler saptanmıştır. Araştırma
sonucunda olgun ve immatür savunma mekanizmalarının ve saldırganlık ve uysallık
eğilimlerinin algılanan stres üzerinde; saldırganlık eğiliminin olgun ve immatür
savunma mekanizmaları üzerinde; uysallık eğiliminin immatür ve nevrotik savunma
mekanizmaları üzerinde; kopukluk eğiliminin immatür savunma mekanizmaları
üzerinde yordayıcı etkisinin olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır.
Collections
- Tez Koleksiyonu [301]