ERKEKLERDE ÖZ-ŞEFKAT VE ŞİDDET EĞİLİMİNİN İNCELENMESİ: TOROSLAR ÖRNEĞİ
Özet
Bu çalışma, erkeklerde öz-şefkat ve şiddet eğiliminin incelenmesini araştırmayı
amaçlamıştır. Ayrıca, bu çalışma ile katılımcıların yaş, kardeş sayısı, eğitim düzeyi,
medeni durum ve gelir düzeyi gibi demografik özelliklerine, sosyal medya kullanım
sıklıklarına, psikolojik sorunlarının olup olmama ve psikolojik destek alıp almama
durumlarına ulaşılmak amaçlanmıştır. Çalışmanın katılımcılarını, Mersin ilinin Toroslar
ilçesindeki 18 yaş ve üzeri erkek bireyler (364 katılımcı) oluşturmaktadır. Araştırma
kapsamında katılımcıların şiddet eğilim düzeylerini belirlemek amacıyla Şiddet Eğilim
Ölçeği, öz-şefkat düzeylerini belirlemek amacıyla Öz-Duyarlık Ölçeği ve katılımcıların
demografik bilgilerini, sosyal medya kullanım sürelerini, psikolojik sorunlarının olup
olmama ve psikolojik destek alıp almama durumlarını belirlemek amacıyla Kişisel Bilgi
Formu kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizi gerçekleştirilmeden önce
katılımcıların Şiddet Eğilimi ve Öz-Duyarlık Ölçeklerinden almış oldukları puanların
normal dağılım gösterip göstermediği doğrultusunda karar verilmiştir. Bu bağlamda
araştırmada katılımcıların öz-şefkat ve şiddet eğilimi arasındaki ilişkilerin
incelenmesinde Spearman Sıra Farkları Korelasyon Katsayısı hesaplanmıştır.
Katılımcıların Şiddet Eğilimi ve Öz-Duyarlık Ölçeklerinden almış oldukları puanların
yaşa, kardeş sayısına, eğitim düzeyine, anne ve baba eğitim durumlarına, çocukluğun
geçtiği yere, medeni duruma, çocuk sayısına, gelir düzeyine ve sosyal medya kullanım
sıklıklarına göre farklılaşıp farklılaşmadığının incelenmesinde normal dağılım gösteren
boyutlarda tek yönlü varyans analizi, normal dağılım göstermeyen boyutlarda ise
Kruskal Wallis Testi kullanılmıştır. Benzer şekilde katılımcıların Şiddet Eğilimi ve Öz Duyarlık Ölçeklerinden almış oldukları puanların anne ve babalarının medeni
durumuna, çocuklarının olup olmamasına, psikolojik sorunlarının olup olmamasına ve
vii
psikolojik yardım alıp almamalarına göre farklılaşıp farklılaşmadığının incelenmesinde
normal dağılım gösteren puanlar için t testinden, normal dağılım göstermeyen durumlar
içinse Mann Whitney U Testi’nden faydalanılmıştır. Sonuç olarak, erkeklerin şiddet
eğilimi, öz-şefkat ve öz-şefkatin alt boyutlarında yaş düzeylerine göre anlamlı düzeyde
bir farklılaşma bulunamamıştır. Fakat erkeklerin aşırı özdeşleşme, öz yargılama ve
izolasyon alt boyutu sıra ortalamalarının kardeş sayısına göre; Öz-Duyarlık Ölçeğinin
toplam sıra ortalamalarının ve paylaşım bilincinde olma, öz sevecenlik, bilinçlilik alt
boyutu puanlarının eğitim düzeylerine göre; şiddet eğilimi, öz yargılama ve izolasyon
alt boyutu sıra ortalamalarının çocukluğun geçtiği yere göre; öz-şefkat sıra
ortalamalarının ve bilinçlilik puanlarının çocuklarının olup olmamasına göre; aşırı
özdeşleşme sıra ortalamalarının çocuk sayısına göre; öz-şefkat, öz yargılama ve
izolasyon sıra ortalamalarının ve paylaşım bilincinde olma, öz sevecenlik ve bilinçlilik
puanlarının gelir düzeyine göre; öz sevecenlik alt boyutu puanlarının sosyal medya
kullanım sürelerine göre, şiddet eğilimi, aşırı özdeşleşme ve öz yargılama sıra
ortalamalarının ve paylaşım bilincinde olma alt boyutu puanlarının psikolojik sorun
durumlarına göre; öz-şefkat, aşırı özdeşleşme ve öz yargılama sıra ortalamalarının
psikolojik yardım alma durumlarına göre anlamlı düzeyde farklılaştığı tespit edilmiştir.
Araştırmanın sonucunda, katılımcıların şiddet eğilimi ile öz-şefkat düzeyleri arasında
negatif yönde anlamlı bir ilişki bulunduğu görülmektedir. Öz-şefkatin alt boyutları
açısından incelendiğinde ise katılımcıların şiddet eğilimleri ile aşırı özdeşleşme, öz
yargılama ve izolasyon puanları arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunduğu
görülmektedir. İlişkilerin yönü ve düzeyi açısından değerlendirilecek olduğunda şiddet
eğilimi arttıkça aşırı özdeşleşmenin, öz yargılamanın ve izolasyonun da arttığı, şiddet
eğilimi azaldığında ise öz-şefkatin arttığı, bu ilişkinin anlamlı fakat düşük düzeyde
olduğu söylenebilmektedir (Büyüköztürk, 2015).
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [301]