Lise öğrencilerinde okul tükenmişliğinin yordanması: sosyal duygusal öğrenme becerileri ve psikolojik sağlamlığa dayalı bir inceleme
Abstract
Araştırmada lise öğrencilerinin sosyal duygusal öğrenme ve psikolojik
sağlamlıklarının okul tükenmişliklerini ne düzeyde etkilediklerini ve yordadıklarını
ortaya koymak amaçlanmıştır. Belirlenen amaç çerçevesinde araştırmada model olarak
“ilişkisel tarama modeli” kullanılmıştır. Araştırmaya Ankara/Etimesgut ilçesinde resmî,
örgün eğitim kurumlarında okula devam eden toplam 699 lise öğrencisi katılmıştır.
Araştırmada Kişisel Bilgi Formu, Maslach Tükenmişlik Envanteri–Öğrenci Formu,
Psikolojik Sağlamlık Ölçeği ve Sosyal Duygusal Öğrenme Ölçeği veri toplama aracı
olarak kullanılmıştır. Belirtilen veri toplama araçları ile toplanan araştırma verileri,
normal dağılım şartını yerine getirmesinden dolayı parametrik testlerden Bağımsız
Örneklemler t-Testi, ANOVA, Pearson Korelasyon Analiz ve Basit Doğrusal Regresyon
Analizi ile çözümlenmiştir. Araştırmada lise öğrencilerinin okul tükenmişliklerinin,
psikolojik sağlamlıklarının ve sosyal duygusal öğrenme düzeylerinin cinsiyete, başarı ve
sosyoekonomik duruma göre anlamlı biçimde farklılaştığı belirlenmiştir. Araştırmada lise
öğrencilerinin tükenmişlik, sosyal duygusal öğrenme ile psikolojik sağlamlık düzeyleri
arasında anlamlı ilişkilerin olduğu belirlenmiştir. Ayrıca araştırmada lise öğrencilerinin
sosyal duygusal öğrenmelerinin ve psikolojik sağlamlıklarının okul tükenmişlik
düzeylerini negatif yönlü ve anlamlı bir şekilde yordadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Collections
- Tez Koleksiyonu [301]