ÜNİVERSİTE SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN KARİYER STRESİ VE UMUTSUZLUK DÜZEYLERİNİN AKIŞ YAŞANTILARINA ETKİSİ
Abstract
Geleceğe yön verecek bireyler olan gençlere iş alanları açarak üniversiteden mezun
olur olmaz istihdam sağlamak, ülkemiz koşullarında gün geçtikçe zorlaşmaktadır. Bir
yandan başarıyla mezun olmaya çabalarken diğer yandan geleceğini planlamaya çalışan
son sınıf öğrencilerinin derste motivasyonları ve konsantrasyonlarını etkileyen pek çok
sebep sıralanabilir. Kariyer stresi ve umutsuzluk en önemli sebeplerdendir. Bu çalışmanın
amacı öğrencilerin kariyer stresi ve umutsuzluk düzeylerinin, bazı kaynaklarda optimal
performans duygu durumu veya optimal deneyim olarak geçen, net hedefler ve tam
odaklanma gibi kavramların en önemli unsur olduğu akış yaşantılarına etkisi
incelenecektir. Araştırmada üniversite son sınıfta okumakta olan %53,3’ü kadın,
%46,7’si erkek olmak üzere 285 katılımcı yer almaktadır. Katılımcılar, kişisel bilgilerinin
sorulduğu demografik bilgi formu, kariyer stresi ölçeği, beck umutsuzluk ölçeği ve akış
yaşantısı ölçeğini içeren çevrimiçi bir form doldurmuşlardır. İstatistiksel analizler IBM
SPSS Statistics 22.0 programında yapılmıştır. Analiz aşamasında iki grup arasındaki
farklılıkların analiz edilmesinde “Bağımsız Örneklem t-Testi”, üç veya daha fazla grup
arasındaki farklar için “Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA)” testi kullanılmıştır.
Değişkenler arasındaki ilişkiler “Pearson Korelasyon Katsayısı” ile etkiler ise “Çoklu
Doğrusal Regresyon Analizi” ile incelenmiştir. Araştırmanın sonucuna göre öğrencilerin
kariyer stresi düzeyleri umutsuzluk düzeyleri ve akış yaşantısı düzeyleri, uygulanan
demografik bilgi formundan elde edilen veriler sonucunda kişisel özelliklerine göre
farklılık gösterdiği gözlemlenmiştir. Öğrencilerin kariyer stresi düzeyleri arttıkça akış
yaşantı düzeyleri azalmakta, akış yaşantısı alt ölçeği olan kaygı düzeylerinin ise artmakta
olduğu ve umutsuzluk düzeyleri arttıkça akış yaşantısı düzeylerinin azalmakta, akış
yaşantısı alt ölçeği olan kaygı düzeylerinin ise artmakta olduğu saptanmıştır.
Collections
- Tez Koleksiyonu [301]