DİJİTAL OYUN BAĞIMLILIĞI VE OYUNCULARIN SOSYAL ANKSİYETE DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ: PUBG ÖRNEĞİ
Göster/ Aç
Erişim
info:eu-repo/semantics/openAccessCC0 1.0 Universalhttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/Tarih
2022Üst veri
Tüm öğe kaydını gösterÖzet
Çalışmanın amacı dijital oyun bağımlılığı ile sosyal anksiyete düzeyleri arasındaki
ilişkinin ve PUBG örneği ile ilişkilerinin incelenmesidir. Dijital oyun bağımlılığı ile
sosyal anksiyete düzeyleri arasındaki ilişkinin PUBG örneği gözetilerek incelenmesinin,
dijital
oyun
bağımlılığının
sosyal
hayata olan
etkilerinin
anlaşılmasına
katkı
sağlayabileceği düşünülmüştür.
Bu araştırma, Mersin ilindeki örgün devlet liselerine devam etmekte olan öğrenci
örneklemi üzerinde Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği(DOBÖ 7) ve Liebowitz Sosyal
Anksiyete Ölçeği kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Ayrıca verilerin toplanmasında
araştırmacı tarafından geliştirilen Demografik Bilgi Formu kullanılmıştır. Araştırmanın
örneklemini 494 lise öğrencisi oluşturmaktadır. Katılımcılar araştırmaya gönüllü katılım
göstermişlerdir. Araştırma sürecinde toplanan bilgileri analiz etmek için SPSS 22
paket programı kullanılmıştır. Ölçeklerin birbirleri ile arasında bulunan ilişkiyi
incelemek amacı ile Pearson korelasyon katsayısı uygulanmıştır. Sonrasında demografik
veriler ile ölçeklerin alt boyutları arasındaki ilişkinin test edilmesi için, normallik
varsayımı kabul edilerek, tek yönlü ANOVA, t testi, Chi-Square testi ve yine Pearson
korelasyon katsayısı kullanılmıştır.
Demografik Bilgi Formu ile anket sorularını yanıtlayan 494 öğrenciden 238’i(%48,2)
kız, 256’sı(%51,8) ise erkektir. Katılımcıların yaş ortalaması 16,22 bulunmuştur.
Katılımcıların kaygı alt ölçeğinin ortalaması (71,25±15,99), kaçınma alt ölçeğinin
ortalaması (71,52±15,87) ve Liebowitz Sosyal Anksiyete Ölçeği toplam puanlarının
ortalaması (142,77±31,47) bulunmuştur. Katılımcıların Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği
toplam puanlarının ortalaması ise (25,31±7,23) bulunmuştur.
Çalışmanın bulgularına göre; dijital oyun bağımlılığı ile sosyal anksiyete düzeyi
arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki bulunmuştur. PUBG oynayan katılımcıların
dijital oyun bağımlılıkları, başka bir oyun oynayan katılımcıların dijital oyun
bağımlılıklarından daha yüksek bulunmuştur. Benzer şekilde, PUBG oynayan
katılımcıların sosyal anksiyete düzeyleri de başka bir oyun oynayan katılımcıların
sosyal anksiyete düzeylerinden yüksek bulunmuştur. Araştırma sonuçları ile ilgili
bilgiler sonuç ve tartışma bölümleri içerisinde daha detaylı olarak incelenmiştir.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [301]
Aşağıdaki lisans dosyası bu öğe ile ilişkilidir: