Students' attitudes towards L1 use in EFL classrooms
Künye
Gökbaş, Elif.(2021).Students' attitudes towards L1 use in EFL classrooms.Özet
Mastering a foreign language, especially English, the lingua franca of the global world, is becoming more and more important day by day. In this regard, the realm of foreign language education has witnessed many debates on the best techniques and methods for years. One of the most controversial of these debates is whether to use mother tongue (L1) in English as a foreign language (EFL) classroom or not. While some argue that mother tongue should be entirely excluded from the classroom environment, others assert that L1 has significant and assistive roles in EFL classes if used to some extent and for some certain objectives. Despite many studies and arguments on the subject, there are no certain answers about where, when, and how much mother tongue should be used in foreign language classes. In this sense, the present mix-method designed study was carried out to shade light on students' attitudes on the issue. A seven-item questionnaire was applied to 228 students from five different universities' preparatory classes to find out the quantitative results while three open-ended questions was conducted with 48 students for the qualitative data. Analysed results revealed that mother tongue has some critical roles in foreign language classes. An overwhelming majority of the students see mother tongue as an inseparable part of the foreign language classes. They consult their L1 at certain times and situations such as when they have difficulties to understand the grammar subjects and new vocabulary or as a safe space when they feel fear and anxiety. On the other hand, the participants are also aware of the fact that how significant it is to use target language as much as possible and to keep L1 at a reasonable level. Küresel dünyanın ortak dili olan İngilizce başta olmak üzere, bir yabancı dile hakim olmak gün geçtikçe daha önemli hale geliyor. Bu bağlamda, yabancı dil eğitimi alanı yıllardır en iyi teknik ve yöntemler konusunda birçok tartışmaya sahne olmuştur. Bu tartışmaların en çekişmeli olanlarından biri, İngilizce yabancı dil (EFL) sınıflarında ana dilin (L1) kullanılıp kullanılmayacağıdır. Bazıları ana dilin sınıf ortamından tamamen dışlanması gerektiğini savunurken, diğerleri L1'in belirli bir ölçüde ve belirli amaçlar için kullanılması halinde EFL sınıflarında önemli ve yardımcı rollere sahip olduğunu iddia etmektedir. Konuyla ilgili birçok araştırma ve tartışmaya rağmen, yabancı dil derslerinde ana dilin nerede, ne zaman ve ne kadar kullanılması gerektiğine dair kesin cevaplar bulunmamaktadır. Bu anlamda, öğrencilerin konuyla ilgili tutumlarına ışık tutmak için karma yöntem ile tasarlanmış bu çalışma gerçekleştirilmiştir. Nicel sonuçları bulmak için beş farklı üniversitenin hazırlık sınıfından 228 öğrenciye yedi maddelik anket, nitel veriler için ise 48 öğrenciyle üç maddelik açık uçlu sorular yöneltilmiştir. Analiz edilen sonuçlar, anadilin yabancı dil derslerinde bazı kritik rollere sahip olduğunu ortaya koymuştur. Öğrencilerin büyük bir çoğunluğu ana dili yabancı dil derslerinin ayrılmaz bir parçası olarak görmektedir. Dilbilgisi konularını ve yeni kelimeleri anlamakta zorlandıklarında veya korku ve endişe hissettiklerinde güvenli bir alan olarak, belirli zaman ve durumlarda kendi ana dillerine başvururlar. Bunun yanı sıra katılımcılar, hedef dili olabildiğince çok kullanmanın ve ana dili makul düzeyde tutmanın ne kadar önemli olduğunun da farkındadır.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [377]