An investigation of Turkish efl teachers' work alienation during the covid-19 pandemic
Citation
Bilgin, Tuğçe.(2021):An investigation of Turkish efl teachers' work alienation during the covid-19 pandemic.Abstract
Dünya, yakın bir zaman dilimi içerisinde çözülecek gibi görünmeyen korona virüs (COVID-19) pandemisinin patlak vermesi nedeniyle küresel bir kriz yaşamaktadır. Pandemi nedeniyle olumsuz etkilenen birçok çalışma alanı arasında eğitim sektörü, pandeminin olumsuz etkilerini azaltmak için alınan önlem ve getirilen yeniliklere rağmen etkisi uzun sürecek ciddi bir hasar almıştır. Bu nedenle, insanlardan uzaklaşmanın yeni normal olduğu bir dünyada, Yabancı Dil Olarak İngilizce (EFL) öğretmenlerinin yaşadığı yabancılaşma kavramı bu çalışmanın ilgi alanına girmiştir. Bu çalışmanın amacı, pandeminin İngilizce öğretmenlerinin işe yabancılaşmasını nasıl etkilediği ve yabancılaşma düzeylerinin ne düzeyde olduğu bilmecesinden doğmuştur. Bu çalışma için karma yöntem yaklaşımı benimsenmiştir. İşe yabancılaşma ölçeği, öğretmen yabancılaşması hakkında genel bir fikir elde etmek için ilkokul, ortaokul ve lisede çalışan 160 İngilizce öğretmenine dağıtılmış ve aynı örneklem ile, öğretmenlerin bakış açıların daha iyi kavramak adına 18 röportaj yapılmıştır. Elde edilen veriler SPSS yazılım programı kullanılarak analiz edilmiş ve röportaj verileri kodlanarak temalara ayrılmıştır. Sonuçlar, EFL öğretmenlerinin demografik değişkenler ve yabancılaşmanın alt boyutlarına göre nispeten düşük düzeyde işe yabancılaşma yaşadıklarını göstermiştir. Yine de röportaj verileri, pandeminin ağır etkilerine dair düşündürücü örnekler ortaya çıkarmış, bulgular ayrıca mesleki deneyimin işe yabancılaşma açısından önemini ortaya koymaktadır. The world has been getting through a global crisis due to the outbreak of coronavirus (COVID-19) pandemic that does not seem to be resolved soon. Among many fields that were affected negatively due to the pandemic, the education field has got severe damage that casts a long shadow despite the precautions and innovations taken to mitigate the impacts of the pandemic. Therefore, in a world where distancing from people is the new normal, the concept of alienation experienced by English as a Foreign Language (EFL) teachers became an area of concern for this study. The motive of this study was born from the puzzle of how the pandemic affected EFL teachers' work alienation and what is the extent of their alienation levels. A mixed-method approach was adopted for the sake of this study. The work alienation scale was distributed to 160 EFL teachers working at primary, secondary, and high school to get a general understanding of teacher alienation, and the same sample did 18 interviews to gain better insight from teachers' perspectives. The data was analyzed using The Statistical Package for Social Sciences software program (SPSS), and the interview data were coded and categorized into themes. The results indicated that EFL teachers experience work alienation in relatively low levels regarding demographic variables and the subdimensions of alienation. Nevertheless, the interview data revealed thought-provoking examples of the severe effects of the pandemic. The findings also suggest the importance of experience in the field regarding work alienation.
Collections
- Tez Koleksiyonu [377]