The effects of using Quizlet on vocabulary enhancement of tertiary level ESP learners
Citation
Arslan, Mahmut Sami.(2020).The effects of using Quizlet on vocabulary enhancement of tertiary level ESP learners.Abstract
This study aims to investigate the effects of Quizlet online application on
vocabulary development of tertiary level ESP students. The study also attempts to
explore the perceptions of students about integrating Quizlet application into the
learning and practicing of target vocabulary in ESP classes. In this research, a quasiexperimental research design was applied to determine the effectiveness of using
Quizlet application and perceptions of students. In this regard, 40 Turkish ESP students
who were studying in the department of Pilotage at a foundation university in Konya,
Turkey were recruited as participants. They were then randomly allocated as control and
experimental groups each having 20 participants. The control group participants
received traditional instruction of vocabulary learning while the experimental group
used Quizlet for vocabulary instruction. Three data gathering instruments were utilized;
first pre- and post-tests were applied to reveal any possible differences between using
Quizlet application over the traditional vocabulary instructions before and after the
intervention. Second, a survey and semi-structured interview were conducted to the
experimental group students to explore the students’ thoughts and perceptions on using
Quizlet application. The obtained data revealed that utilizing Quizlet for targeted
vocabulary learning had a significant influence on the experimental group students’
vocabulary enhancement when compared to those in the control group. The survey and
face-to face semi-structured interview results showed that the experimental group
students had positive perceptions toward Quizlet in their vocabulary learning process.
Moreover, it was observed that Quizlet contributed to students’ study performance as
well as their autonomy in vocabulary learning. Bu çalışma Quizlet online uygulamasının Özel Amaçlı İngilizce öğrenen
yükseköğretim öğrencilerinin kelime dağarcığı gelişimleri üzerindeki etkilerini
araştırmayı amaçlamaktadır. Çalışma aynı zamanda öğrencilerin Quizlet uygulamasını
ESP sınıflarındaki hedef kelimeleri öğrenmeye ve pratik etmeye entegre etme
konusundaki algılarını araştırmaya çalışmaktadır. Bu araştırmada Quizlet
uygulamasının etkinliğini ve öğrencilerin algılarını belirlemek için yarı deneysel
araştırma tasarımı uygulanmıştır. Bu bağlamda, Konya, Türkiye’deki bir vakıf
üniversitesinde Pilotaj bölümünde okuyan, 40 Türk Özel Amaçlı İngilizce eğitimi
öğrencileri katılımcı olarak dahil edilmiştir. Daha sonra rastgele olarak her biri 20
katılımcısı olan kontrol ve deney grupları olarak ayrılmıştır. Deney grubu katılımcıları
kelime öğrenimlerinde Quizlet kullanırken, kontrol grubu katılımcıları geleneksel
kelime öğrenimi eğitimi almışlardır. Veriler her iki gruba da ön ve son testler
uygulandıktan sonra elde edildi ve Quizlet uygulaması ile geleneksel öğretim arasındaki
farkların ortaya çıkarılmasına olanak sağladı. Ayrıca deney grubu öğrencilerine Quizlet
uygulamasını kullanma konusundaki düşünce ve algılarını araştırmak için bir anket ve
yarı yapılandırılmış görüşme uygulanmıştır. Elde edilen veriler, Quizlet’in kelime
öğrenimi için kullanılmasının kontrol grubu öğrencileriyle karşılaştırıldığında, deney
grubu öğrencileri üzerinde önemli bir etkisi olduğunu ortaya koymuştur. Anket ve yüz
yüze yarı yapılandırılmış mülakat sonuçları öğrencilerin kelime öğrenme süreçlerinde
Quizlet hakkında olumlu görüşlere sahip olduklarını göstermiştir. Ayrıca, Quizlet’in
öğrencilerin kelime öğrenmedeki özerkliklerinin yanı sıra ders çalışma performanslarına
da katkıda bulunduğu gözlendi
Collections
- Tez Koleksiyonu [377]