The effects of TED talks as extensive listening in Turkish EFL context
Citation
Çelik, Ferdi.(2020).The effects of TED talks as extensive listening in Turkish EFL context .Abstract
This mixed-method study investigated whether there is a relationship between
students’ listening achievements and the use of TED lectures as an extensive listening
resource in the classroom. It also investigated if there is a difference between the
improvements in terms of gender of the students. Moreover, this study explored the
students’ perceptions of the use of TED lectures as EL materials in the treatment period.
To shed light on these issues, 86 private high school students (45 females, 41 males), who
learned English as a foreign language and live in Turkey participated in this study. The
quantitative data were collected through listening comprehension pre- and post-tests and
the qualitative data were collected from journal forms. In order to analyse the quantitative
data, the recommended methods were used in SPSS by considering the aim of the study.
As for the qualitative data, a content analysis was employed. The results of the analysis
indicated that the use of TED lectures as EL materials significantly improved students’
listening comprehension, and students found such an approach to listening instruction
useful. Based on the results, it was also assumed regarding listening that there is a
correlation between the speech rate and affective filter, which affects listening
comprehension. The results also indicated that students found extensive listening
enjoyable and useful to learn new vocabulary. Moreover, they expressed that the subtitles
make the speech more comprehensible for the parts that were challenging to comprehend. Karma yöntemli bu çalışma TED konuşmalarının sınıf içerisinde kapsamlı
dinleme materyali olarak kullanımının öğrencilerin dinleme başarısına etkisi olup
olmadığını araştırmıştır. Dinleme becerilerindeki gelişimin cinsiyet açısından farklılık
gösterip göstermediğini incelemiştir. Ayrıca, öğrencilerin TED konuşmalarının kapsamlı
dinleme materyali olarak kullanımına karşı uygulama sürecindeki algısını araştırmıştır.
Bu konuları aydınlatmak amacı ile çalışma İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen ve
Türkiye’de yaşamakta olan 86 öğrenci (45 kız, 41 erkek) üzerinde uygulanmıştır. Nicel
veriler ön ve son test olarak kullanılmış olan dinleme-algılama sınavı aracılığı ile
toplanmıştır. Nitel veriler ise dinleme uygulaması seyir formu ile elde edilmiştir. Nicel
verileri analiz etmek için SPSS programında çalışmanın amacını göz önünde
bulundurarak, tavsiye edilen yöntemler kullanılmıştır. Nitel veriler için ise hem içerik
analizi yöntemine başvurulmuştur. Analiz sonuçları TED konuşmalarının sınıf içerisinde
kapsamlı dinleme materyali olarak kullanımının, hem öğrencilerin dinleme becerilerini
önemli ölçüde geliştirdiğini hem de öğrencilerin dinleme öğretimine böyle bir yaklaşımı
faydalı bulduğunu göstermiştir. Aynı zamanda sonuçlara dayanarak öğrencinin dinlediği
metni anlamasını etkileyen konuşma hızı ve etkin filtre arasında bir ilişki olduğu
varsayılmıştır. Bunlara ek olarak, sonuçlar kapsamlı dinlemenin eğlenceli olduğunu ve
yeni kelime öğrenmelerinde yardımcı olduğunu bildirmişlerdir. Ayrıca, öğrenciler
kendileri için anlaşılması zor olan kısımlarda kullandıkları İngilizce altyazıların
konuşmayı daha anlaşılır hale getirdiğini belirtmişlerdir
Collections
- Tez Koleksiyonu [377]