An investigation of Turkish foreign language teachers' perception of professional identity
Citation
Keskin, Ahmet.(2020).An investigation of Turkish foreign language teachers' perception of professional identity.Abstract
This research has been conducted to find out Turkish EFL teachers' perceptions of teacher professional identity (TPI) in relation to their commitment to 'student needs', 'school issues', and 'personal growth and development.' This research also attempts to explore whether there is a significant difference in terms of Turkish EFL teachers' perception of TPI according to gender, age, type of school they work, undergraduate programs, and years of experience. Finally, research aims to find out whether there is a meaningful relationship between teachers' perception of overall TPI and sub-domains of TPI. The data in the research were gathered from 200 Turkish EFL teachers working in primary, secondary, and high school in the city of Adıyaman. In this mixed method research, Teacher Professional Identity Scale and semi-structured interview questions were used to collect data. Descriptive, inferential, and correlational statistics were used to analyze the relevant data. The results of the study have unearthed that Turkish EFL teachers have a very strong professional identity and they are committed to personal growth and development, student needs, and school issues, respectively. Moreover, it has been found that female teachers have a stronger identity and are more committed. Significant differences have been established that age and years of experience also affect teachers' perception of professional identity and their level of commitment. Finally, the correlational analysis has displayed there is significant and strong positive correlation between teachers' perceptions of overall TPI and sub-domains of TPI (commitment to student needs, schools issues, and personal growth and development). Key Words: Teacher identity, professional identity, teacher commitment, types of commitment Bu çalışma, Türk yabancı dil öğretmenlerinin öğretmenlik kimliği algılarını 'öğrenci ihtiyaçlarına bağlılık', 'okul meselelerine bağlılık' ve 'kişisel gelişime bağlılık' açısından incelemek için yürütülmüştür. Bu çalışmada, ayrıca öğretmenlerin mesleki kimlik algılarında cinsiyet, yaş, çalışılan okul türü, mezun olunan lisan programı ve mesleki tecrübe açısından önemli bir farklılık olup olmadığı araştırılmaktadır. Bu çalışma son olarak, öğretmenlerin genel mesleki kimlik algıları ve kimliğin alt kategorilerine yönelik algıları arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığı incelenmektedir. Araştırmanın verileri, Adıyaman ilinde yer alan ilkokul, ortaokul ve lise kurumlarında çalışan 200 yabancı dil öğretmeninden toplanmıştır. Karma metoda sahip bu çalışmada, veri toplamak için Mesleki Öğretmen Kimliği Ölçeği ve yarı-yapılandırılmış mülakat soruları kullanılmıştır. İlgili veriyi analiz etmek için betimsel, çıkarsamalı ve korelasyonel istatistikler uygulanmıştır. Çalışmanın sonuçları, Türk yabancı dil öğretmenlerinin çok güçlü bir mesleki kimliğe sahip olduklarını ve sırasıyla en çok kişisel gelişime, öğrenci ihtiyaçlarına ve okul meselelerine bağlı olduklarını ortaya koymuştur. Ayrıca, kadın öğretmenlerin erkeklere göre daha güçlü bir kimliğe sahip oldukları ve bağlılık düzeylerinin daha yüksek olduğu görülmüştür. Bunun yanı sıra yaş ve mesleki tecrübenin, öğretmenlerin mesleki kimlik algılarını ve bağlılık düzeylerini etkiledikleri konusunda önemli farklılıklar bulunmuştur. Son olarak, korelasyon analizi sonucuna göre, öğretmenlerin genel mesleki kimlik algıları ile kimliğin alt kategorilerine (öğrenci ihtiyaçlarına bağlılık, okul meselelerine bağlılık ve kişisel ve mesleki gelişime bağlılık) yönelik algıları arasında önemli derecede pozitif yönde güçlü bir ilişki olduğu görülmüştür. Anahtar Kelimeler: Öğretmen kimliği, mesleki kimlik, öğretmen bağlılığı, bağlılık türleri
Collections
- Tez Koleksiyonu [377]