Çok boyutlu öğretmen mağduriyet ölçeği'nin Türkçeye uyarlanması, öğretmenlerin mağduriyet algılarının ve kaygı düzeylerinin incelenmesi: Karma model çalışma
Künye
Birlik, Eyyüp.(2020). Adaptation of multi-dimensional teacher victimization scale to Turkish, and an investigation of teachers' perception of victimization: A mixed model study.Özet
Bu araştırmanın amacı, Chunyan Yang ve arkadaşları tarafından geliştirilen Çok
Boyutlu Öğretmen Mağduriyet Ölçeği’ni Türkçeye uyarlamak, öğretmenlerin
mağduriyet algılarını ve mağduriyet ile kaygı düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemektir.
Bu araştırmada karma model araştırma yöntemlerinden açıklayıcı desen modeli
kullanılmıştır. Metodolojik yöntemle yapılan ölçek uyarlama çalışmasının evreni,
Şanlıurfa ilinin Hilvan ilçesinde, ortaokul ve liselerde görevli 435 öğretmenden
oluşmaktadır. Evrenin tamamına ulaşmak hedeflendiğinden örnekleme yöntemi
kullanılmamıştır. Öğretmenlerin mağduriyet algılarını incelemek için yapılan odak grup
görüşmesinin çalışma grubu, amaçsal örnekleme yöntemi ile belirlenen 16 öğretmenden
oluşmaktadır. Öğretmenlerin mağduriyet ve kaygı düzeyleri arasındaki ilişkiyi
incelemek için korelasyonel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama
araçları olarak; Kişisel Bilgi Formu, Çok Boyutlu Öğretmen Mağduriyet Ölçeği,
Duygusal Şiddete Maruz Kalma Ölçeği, Beck Anksiyete Ölçeği kullanılmıştır.
Çok Boyutlu Öğretmen Mağduriyet Ölçeği’nin geçerlik analizlerinde; dil
eşdeğerliğinin r=0,86(p<0,01), ölçüt geçerliğinin r=0,64(p<0,01) olduğu belirlenmiştir.
Yapı geçerliliği için yapılan AFA sonucunda toplam varyansın %71,2’sini açıklayan altı
faktörlü bir yapı elde edilmiştir. Ortaya çıkan bu yapının model uyumu DFA ile test
edilmiş ve uyum indekslerinin (χ
2
/sd=1,5, RMSEA=0,074, RMR=0,083, GFI=0,86,
AGFI=0,92, NFI=0,92, NNFI=0,97, IFI=0,97, CFI=0,97, RFI=0,91) iyi düzeyde olduğu
belirlenmiştir. Güvenirlik analizlerinde; iç tutarlılık katsayısı α=0,93, test-tekrar test
güvenirliği r=0,93(p<0,01), iki yarı güvenirliği r=0,83(p<0,01) olarak belirlenmiştir.
vii
Madde toplam korelasyon değerlerinin ise r=0,48 ile r=0,71 arasında değiştiği
belirlenmiştir. Bu bulgulara göre, Türkçeye uyarlanan Çok Boyutlu Öğretmen
Mağduriyet Ölçeği’nin, ortaokul ve lise öğretmenlerinin mağduriyet düzeylerini
belirlemede geçerliği ve güvenirliği olan bir ölçme aracı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Araştırmanın genel amaçlarına yönelik yapılan çalışmada öğretmenlerin
mağduriyet ve kaygı düzeyleri arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir.
Araştırmanın alt amaçları doğrultusunda yapılan çalışmada, öğretmenlerin
mağduriyet düzeyleri ile eğitim durumları, çalıştıkları okul kademeleri, mesleki
memnuniyetleri, öğrencilerle ilişkileri ve şiddete maruz kalma durumları arasında
pozitif yönde anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir.
Odak grup görüşmelerinde, öğretmenlerin istenmeyen öğrenci davranışlarını
daha çok “okul ve sınıf kurallarına uymama” (%26,6) olarak tanımladıkları, en fazla
“duygusal ve sözel şiddet” (%35,2) yaşadıkları ve çoğunlukla “mesleki itibar kaybı
mağduriyeti” (%24) algıladıkları belirlenmiştir.
Sonuç olarak; sonraki çalışmalarda her üç öğretmenden birinin maruz kaldığı
şiddeti-mağduriyeti, bu araştırmada ortaya çıkan tüm boyutları ile ölçen psikometrik
özelliklere sahip bir ölçme aracının geliştirilmesinin ve öğretmenlerde kaygının
tetikleyici unsurları arasında mağduriyet kavramının da incelenmesinin gerektiği
düşünülmektedir. The aim of this study is to adapt the Multidimensional Teacher Victimization
Scale developed by Chunyan Yang et al. into Turkish and to examine the perceptions of
teachers about victimization and the relationship between victimization and anxiety
levels.
In this research, descriptive pattern model, one of the mixed model research
methods, was used. The universe of scale adaptation study which is made with
methodological process consists of 435 teachers working in secondary and high schools
in Hilvan district of Şanlıurfa. Sampling method was not used because it was aimed to
reach the whole universe. The study group of the focus group interview conducted to
examine the perceptions of victimization of the teachers consisted of 16 teachers who
were determined by purposive sampling method. Correlational research method was
used to examine the relationship between teachers' victimization and anxiety levels. As
data collection tools in the research; Personal Information Form, Multidimensional
Teacher Victimization Scale, Emotional Violence Exposure Scale, Beck Anxiety Scale
were used.
In the validity analysis of the Multidimensional Teacher Victimization Scale;
language equivalence was determined to be r=0,86(p<0,01), criterion validity was
r=0,64(p<0,01). As a result of the EFA for structure validity, a six-factor structure that
explains 71,2% of the total variance was obtained. The model fit of this resulting
structure was tested with CFA and the fit indexes (χ2/sd=1.5, RMSEA =0,074,
RMR=0,083, GFI=0,86, AGFI=0,92, NFI=0,92, NNFI=0,97, IFI=0,97, CFI=0,97,
ix
RFI=0,91) are determined to be good. In reliability analysis; internal consistency
coefficient was determined as α=0,93, test-retest reliability r=0,93(p<0,01), two half
reliability r=0,83(p<0,01). It was determined that the total correlation values of the item
ranged between r=0,48 and r=0,71 According to these findings, it was concluded that
the Multidimensional Teacher Victimization Scale, which was adapted to Turkish, was
a valid and reliable measurement tool in determining the victimization levels of middle
and high school teachers.
In the focus group interviews, ıt was defined that the teachers defined the
unwanted student behavior as "non-compliance with school and class rules" (26,6%),
experienced the most "emotional and verbal violence" (35,2%) and mostly “perceived
loss of professional reputation” (24%).
In the study conducted for the general purposes of the research, in a positive way
significant relationship was found between teachers' victimization and anxiety levels.
In the study conducted for the sub-objectives of the research, in a positive way
significant relationship was found between the level of teachers' victimization and their
educational status, their school level, their professional satisfaction, their relationship
with students and their exposure to violence.
As a result; in subsequent studies, it is considered that the development of a
measurement tool with psychometric properties revealed in this research which
measures all the dimensions the severity-victimization of one of every three teachers
and the concept of victimization among the triggering factors of anxiety in teachers
should be examined too
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [301]