L2 motivational self system of Turkish EFL learners and their achievement attributions
Künye
Şahin, Nazmiye Ezel.(2020).L2 motivational self system of Turkish EFL learners and their achievement attributions.Özet
This quantitative study aims to investigate the L2 Motivational Self System of
preparatory school Turkish EFL students in terms of linguistic self-confidence, ideal L2
self, ought-to L2 self, and L2 learning experience (attitudes towards learning English).
In order to investigate L2MSS of EFL students, Motivation Questionnaire consisting of
30 items was administrated. This study also aims at finding out EFL students’
attributions on success and failure in learning English. To investigate the attributions of
the participants, Achievement Attributions Questionnaire including 23 items was
conducted. This study was carried out in the School of Foreign Languages at Mersin
University in 2018-2019 academic years. Data of 274 participants was used for the
analysis. To be able to respond the research questions of the study, both descriptive
statistics and paired samples t-test were utilized from on SPSS. The results of the study
suggest that preparatory school Turkish EFL students have strong linguistic self
confidence and ideal L2 self. Also, students’ overall L2 learning experience (attitudes
towards learning English) is positive. However, ought-to L2 self does not have much
significant contribution to their L2MSS. The results of the present study also reveal that
preparatory school Turkish EFL students generally attribute not only their success but
also their failure to internal and uncontrollable causes. Also, while their success in
English is attributed to stable causes, their failure is attributed to unstable causes.
Lastly, students’ achievement is found as a factor both in their L2MSS and attributions
in English. Bu niceliksel çalışma İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen ve hazırlık
okulunda eğitim gören Türk üniversite öğrencilerinin ikinci dildeki özgüveni, ideal
ikinci dil benliği, zorunlu ikinci dil benliği ve İngilizce öğrenmeye olan tutumları
bakımından İkinci Dil Öğreniminde Motivasyon Benlik Sistemini incelemeyi
amaçlamaktadır. Öğrencilerin İkinci Dil Öğrenimindeki Motivasyon Benlik Sistemini
inceleyebilmek için 30 maddeden oluşan Motivasyon Anketi uygulanmıştır. Bu çalışma
aynı zamanda öğrencilerin İngilizcedeki başarı ve başarısızlığına yönelik yüklemelerini
belirlemeyi hedeflemektedir. Yüklemeleri belirleyebilmek ve ilgili veriyi edinebilmek
adına öğrencilere 23 maddeden oluşan Başarı Atıfları Anketi uygulanmıştır. Bu çalışma
2018-2019 akademik yılında Mersin Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulunda
gerçekleştirilmiştir. 274 katılımcıdan elde edilen veri analiz için kullanılmıştır.
Çalışmanın araştırma sorularına yanıt bulabilmek için SPSS programı üzerinde hem
betimsel istatistik hem de bağımlı örneklem t testi yöntemlerine başvurulmuştur.
Çalışmanın sonuçları İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen ve hazırlık okulunda eğitim
gören Türk üniversite öğrencilerinin ikinci dilde özgüven sahibi ve güçlü bir ideal ikinci
dil benliğine sahip olduğunu ve ayrıca İngilizce öğrenmeye olan tutumlarının pozitif
olduğunu göstermiştir. Ancak, zorunlu ikinci dil benliklerinin, öğrencilerin Motivasyon
Benlik Sistemlerine önemli bir katkısının bulunmadığı görülmüştür. Bu çalışmanın
sonuçları, aynı zamanda öğrencilerin hem başarılarını hem de başarısızlıklarını içsel ve
kontrol edilemeyen nedenlere yüklediklerini göstermiştir. Ayrıca, öğrenciler
İngilizcedeki başarılarını sabit olan sebeplere atfederken, başarısızlıklarını sabit
olmayan sebeplere yüklemektedir. Son olarak, bu çalışma öğrencilerin başarısının hem
IX
İkinci Dildeki Motivasyon Benlik Sistemlerinde hem de başarı yüklemelerinde bir etken
olduğunu göstermiştir.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [377]