4-6 yaş grubunda çocuğu olan ebeveynlerin istismar farkındalıkları (Diyarbakır örneği)
Abstract
Bu çalışmada 4-6 yaş aralığında çocuğa sahip ebeveynlerin istismar farkındalıkları ve farkındalık düzeylerinin bazı değişkenlerle olan ilişkisini incelemek amaçlanmıştır. Çalışmanın verileri 01.07.2018 ile 19.09.2018 tarihleri arasında Diyarbakır İlindeki 4-6 yaş çocuk sahibi olan 197 ebeveyne ölçek uygulanarak toplanmıştır. Çalışma kapsamında ebeveynlerin demografik bilgilerinin belirlenmesi amacıyla kişisel bilgi formu ve istismar farkındalıklarını belirlemek amacıyla İstismar Farkındalık Ölçeği-Ebeveyn Formu uygulanmıştır. Elde edilen veriler istatistiksel olarak SPSS 21 Paket programı ile analiz edilmiştir. Çalışmanın sonuçları incelendiğinde; ebeveynlerin %55'inin orta ve yüksek düzeyde istismar potansiyeli olduğu, eğitim süresi düşük olan annelerin eğitim süresi yüksek annelere göre daha çok istismar potansiyeli olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca düşük ekonomik düzeydeki ve geleneksel ailelerdeki ebeveynlerin daha yüksek istismar potansiyeli olduğu görülmektedir. Buna ek olarak ebeveynler kız çocuklarını erkek çocuklarına göre daha yüksek düzeyde istismar etme potansiyeline sahiptirler. Çalışmanın sonucunda istismar ile ebeveynin cinsiyeti, annenin çalışma durumu, ebeveynin yaşı e aile türü arasında anlamlı bir farklılık olmadığı görülmektedir. In this study, it was aimed to determine the abuse awareness of parents who have children in the age range of 4-6 years and to investigate the relation with some variables. The data of the study were gathered after reaching the 197 parents who have 4-6 age children in Diyarbakır Province between 01.07.2018 and 19.09.2018. In order to determine the demographic information of the parents the personal information form and Abuse awareness Scale-Parental Form was applied to determine to abuse potential. The obtained data were analyzed statistically by SPSS 21 Package program. When the results of the study are examined; 55% of parents had a medium and high level of abuse potential, and the duration of education for low-education mothers was more likely to be abuse potential than for high-mothers. It is also seen that parents at low economic levels and in traditional families have a higher exploitation potential. In addition, parents have the potential to abuse girls at a higher level than boys. As a result of the study, it was observed that there was no significant difference between abuse and the gender of the parent, the working status of the mother, the age of the parent and the family type.
Collections
- Tez Koleksiyonu [303]