Türkiye'de kurumsal sosyal sorumluluk üzerine bir araştırma; Şirketlerin periyodik yayınlanan kurumsal sosyal sorumluluk raporlarının içerik analizi
Özet
Geçtiğimiz yüzyılda yaşanan gelişmeler hem yönetim alanında hem de işletmelerin işlevleri konusunda değişimlere neden olmuş ve günümüzdeki mevcut işletme stratejilerinin oluşmasında etkili olmuştur. Bilhassa işletmelerin iç ve dış çevreleri ile olan ilişkilerinde etki yaratan bu gelişmeler, son yılların popüler konularından biri olan kurumsal sosyal sorumluluk (KSS) kavramının ortaya çıkmasında da etkili olmuştur. İşletmeler ve toplum açısından bu denli önemli bir konuda işletmelerin sorumluklarını ne düzeyde gerçekleştirdiklerini ortaya koymak ve bununla ilişkili olarak "KSS" nin önemini ortaya koymak için çalışmamızın konusu kurumsal sosyal sorumluluk olarak belirlenmiştir. Bu çalışmada, İstanbul Sanayi Odası'nın 2012 yılı toplam net satışları üzerinden belirlediği, Türkiye'nin en büyük 500 şirketi arasından büyüklük sırasına göre seçilen yeterli sayıdaki şirketin "KSS" raporları incelenerek, Tütkiye'de ki işletmelerin kurumsal sosyal sorumluluk alanındaki mevcut çalışmalarının değerlendirilmesi amaçlanmıştır. İSO 500'e göre 2012 yılının en büyük 200 şirketinin internet ortamında taranması ile 14 şirketin elde edilen 14 adet KSS veya sürdürülebilirlik başlıklı raporları içerik analizi yöntemi ile incelenmiştir. Çalışma sonucunda Türkiye'de çok az sayıda şirketin rapor yayınladığı tespit edilmiş, raporlarda KSS ile ilişkili içeriğin raporlarda birbirinden çok farklı düzeylerde, ancak genel olarak yeterli denebilecek düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Rapor içerikleri yeterli olmakla birlikte, raporlarda belirtilen KSS uygulamalarının yeterliliğini değerlendirebilecek kriterler olmadığından bu yönde bir değerlendirme yapılamamıştır. The developments that occurred in the last century caused certain change both in the field of administration and in the functions of managements and it was also effective in forming current managment strategies.This developments which especially affected internal and external environmant of the managements had a great influence in the emergence of the concept of corporate social responsibility which is one of the most popular topics in recent years. The subject of our study is defined as corporate social responsibility to reveal the level of the managments carry out their responsibilities in a matter so important to society and to demonstrate the importance of "CSR" associated with it. In this study it is aimed to evaluate the current work in the field of corporate social responsibility of managements in Turkey by examining "CSR" reports of sufficient number of companies which were selected in order of magnitude among the Istanbul Chamber of Industry's 500 largest companies in Turkey determined by total net sales in 2012 by Istanbul Chamber of Industry. 14 companies' 14 units of report, entitled CSR or sustainability, were examined by content analysis method by screening the largest 200 companies in 2012 according to ISO 500 on the internet. Study results identified that very few companies in Turkey have been published reports. Content of the reports associated with CSR have very different levels but in general has been found to be at a level that could be called sufficient. Although the contents of the reports are enough an assessment could not be made because there is no criterion to evaluate the adequacy of CSR practices mentioned in the reports.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [188]