Ergenlerde duygu düzenlemesi ve cinsiyete göre mizah tarzlarındaki farklılaşmanın incelenmesi
Özet
Duygu düzenleme ve mizah yeni bir araştırma konusu olup insan psikolojisine etkisi ortaya çıkmaktadır. Duygusal tepkilerini olumlu şekilde düzenleyebilenler daha başarılı görülürken bu durumu gerçekleştiremeyenler ise olumsuz bir durumla karşı karşıya kalmaktadır. Duygu düzenleme stratejileri ise kişilerin özellikle ergenlerin mizahı hangi amaçla nasıl kullandıkları hakkında ipuçları vermektedir. Bu çalışmada 9. sınıfa devam eden liseli ergenlerin duygu düzenlemeleri ve cinsiyetlerine göre mizah tarzlarının farklılaşıp farklılaşmadığının incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırma örneklemini Gaziantep ili Şehitkamil ve Şahinbey ilçelerinde lise öğrenimine devam eden 9. Sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırma grubunda 782 kız, 590 erkek öğrenci bulunmaktadır. Araştırmada veriler, Ergenler için Duygu Düzenleme Ölçeği ve Mizah Tarzları Ölçeği ile toplanmış ve Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) 22.0 paket programında analiz edilmiştir. Araştırmada elde edilen sonuçlara göre ergenlerin katılımcı mizah puanlarında, duygu düzenlemelerine göre anlamlı bir fark olmadığı gözlenirken cinsiyet açısından anlamlı bir fark olduğu görülmüştür. Kız öğrencilerin katılımcı mizah tarzını daha sık kullandıkları ve katılımcı mizah puanlarının erkek öğrencilerden yüksek olduğu bulunmuştur. Ergenlerin kendini geliştirici mizah puanları açısından ise, duygu düzenlemelerine göre anlamlı fark varken cinsiyete göre anlamlı bir fark olmadığı görülmüştür. Ergenlerin saldırgan mizah puanlarında, duygu düzenlemeleri ve cinsiyete göre farkın anlamlı olduğu görülmüştür. Cinsiyete göre farklılığın kaynağına bakıldığında erkek öğrencilerin saldırgan mizah tarzını daha sık kullandıkları ve saldırgan mizah puanlarının kız öğrencilerden yüksek olduğu görülmektedir. Ergenlerin kendini yıkıcı mizah puanlarında, duygu düzenlemelerine göre farkın anlamlı olduğu, cinsiyete göre anlamlı bir farklılığın olmadığı görülmüştür. Cinsiyet ve duygu düzenleme etkileşimi ortak etkisinde ise etkileşimin tüm mizah tarzlarında anlamlı bir fark oluşturmadığı görülmüştür. Bu çalışmanın sonucunda öğretmen adayları ve öğretmenler mizah tarzları ve duygu düzenlemeleri hakkında bilgilendirilerek, olumlu mizah tarzlarını derslerde kullanabilirler. Öğrencilerin duygu düzenlemelerini alt boyutlarıyla ele alıp kullandıkları mizah tarzıyla ilişkilendirebilirler. Emotion regulation and humor are the new research study topic and show up the effect on human psychology. Who are organise their emotional reaction positively are more sucessful but those who can not organise their emotional reaction positively are facing with negative situation. Emotion regulation strategies especially give clues about purpose of adolescent people use humor and how they use humor. The Aim of this study is variation of emotion regulation 9th grade adolescents high scholl student and research of humor styles according to sex. The sample of the research is composed of 9th grade students who study in high schools in Şehitkamil and Şahinbey districts of Gaziantep province. There are 782 female and 590 male students in the research group. For this research data were collected with the Emotion Regulation Scale for the Adolescents and the Humor Styles Scale and analyzed in the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) 22.0 package program. According to the results obtained in the research, there was no meaningful difference in the participatory humor scores of the adolescents compared to the emotion regulation, and it was seen that there was a meaningful difference in gender. It was found that female students used the participatory humor style more frequently and participatory humor scores were higher than male students. In terms of the self-improving humor scores of the adolescents, there was a meaningful difference compared to the emotion regulation but no significant difference compared to the sex. It was seen that the difference between the aggressive humor points of the adolescents, the emotional regulation and the sex was significant. Looking at the source of diversity according to sex, it is seen that male students use aggressive humor more frequently and aggressive humor points are higher than female students. It was seen that adolescents had a significant difference in their self-destructive humor scores compared to emotion regulation and no meaningful difference according to sex. When the gender and emotional regulation interaction is in common effect, it is seen that the interaction does not make a meaningful difference in all humor styles. According the result of this study, teachers and teacher candidates could use positive humor style in their class by informed emotion regulation and humor styles. They can evaluate students emotion regulation with sub-dimensions and they may associate it with humor style they use.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [301]