Okul öncesi 3-6 yaş grubu çocuklarının davranış problemleri ve anne-baba tutumlarının incelenmesi
Abstract
Okul öncesi 3-6 yaş grubu çocukların davranışları üzerine yurt içi ve yurt dışında birçok çalışma yapılmıştır. Bu davranış problemlerine karşı anne ve babalar farklı şekillerde hareket etmektedirler. Anne-babalar yaşadıkları ortam, aldıkları kültür, eğitimlerine göre davranış problemlerine karşı farklı tutumlar göstermektedirler. Bu nedenle okul öncesi 3-6 yaş grubu çocukların davranış problemlerine anne-baba tutumlarının ilişkisinin incelenmesi amacıyla bu araştırma yapılmıştır. Bu araştırma Karaman il merkezindeki Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı 10 adet okul öncesi eğitim kurumu arasından, çalışmanın yapıldığı yaz tatilinde açık bulunan 5 okul öncesi eğitim kurumunun toplam 432 öğrencisi içinden 3-6 yaş arasındaki 207 çocuk ve bu çocukların anne babaları üzerinde yapılmıştır. Araştırmada çocukların davranış problemlerine anne-baba tutumlarının ilişkisi "Okul Öncesi Davranış Sorunları Tarama Ölçeği" (OÖDSTÖ) ve "Aile Hayatı ve Çocuk Yetiştirme Tutum Ölçeği" (PARI)'ne göre belirlenmiştir. OÖDSTÖ'ye göre çocukların "Kendilerine Ait Odası" değişkeniyle, sadece "Düşmanlık-Saldırganlık" toplam puanı arasında sınırda anlamlılık saptanmıştır. PARI'ya göre ise "Ailenin Ekonomik Durumu", çocuğun "Cinsiyeti" ve "Kardeş Sayısı" değişkenleri ile sadece "Demokratik Davranma ve Eşitlik" arasında; Annenin "Eğitim Durumu" ve "Medeni Durumu" ile sadece "Annenin Ev Kadınlığını Reddetmesi" arasında; babanın "Medeni Durumu" ile sadece "Karı Koca Geçimsizliği" arasında anlamlı farklılıklar belirlenmiştir. Sonuç olarak 3-6 yaş çocuklarda kendisine ait odasının olması saldırgan davranışları değiştirebileceği, annenin ev kadınlığını reddetme ve demokratik olma duygusunun eğitime ve boşanmaya bağlı olarak farklılaşabileceği düşünülmüştür. A number of studies have been conducted on the behaviors of pre-school children aged 3-6 in up country and abroad. Mothers and fathers act in different ways against these behavior problems. Parents show different attitudes towards behavior problems according to the environment they live in, the culture they take, and their education. For this reason, this research was conducted to examine the relationship between parental attitudes and behavioral problems of pre-school children aged 3-6 years. This study was carried out among 10 pre-primary education institutions affiliated to the Ministry of National Education in Karaman province, among a total of 432 pupils, 207 children between 3-6 years of age and parents of 5 pre-primary education institutions that were open during summer vacation. The relationship of parental attitudes to behavior problems in children was determined according to the "Scanning Scale of the Behavioral Problems in Preschool Education" (SSBPPE) and "The Parental Attitude Research Instrument" (PARI). According to the SSPPPE, significance at the border was determined between the children's "Own Room" variable and only the "Hostility-Aggression" total score. According to PARI, significant differences were determined between "Variable Economic Status", "Gender of the Child", "Number of Siblings" and only "Democratic Conduct and Equality", between the "Education Status" and "Marital Status" of the mother and only the "Mother's rejection of the housewife", between the "marital status" of the father and only the "wife and wife incompatibility". As a result, it is thought that in 3-6-year-old children their own room may change the aggressive behavior, the mother's rejection of housewife and the feeling of being democratic may differ depending on the education and divorce.
Collections
- Tez Koleksiyonu [303]