Beden eğitimi dersi alan mesleki ve teknik anadolu lisesi öğrencilerinin duygu düzenleme güçlükleri ile sosyo-demografik özellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi: Antakya örneği
Özet
Bu araştırmada 14-17 yaşları arasındaki beden eğitimi dersi alan Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi öğrencilerinin duygu düzenleme güçlüklerini incelemek ve etkileyen faktörleri saptamak amaçlanmıştır. Bu araştırmanın örneklemini 2017-2018 öğretim eğitim yılında Hatay ilinde Antakya ilçesine bağlı rastgele yöntemle seçilmiş Serinyol Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesinde öğrenim gören 14-17 yaşlar arası değişen, 103 kadın, 231 erkek öğrenci olmak üzere toplam 334 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak öğrencilerin duygu düzenleme güçlüklerinin etkilediği düşünülen 11 değişkenden oluşan kişisel bilgi formu,. Öğrencilerin duygu düzenleme güçlüklerini ölçmek içinse 4 alt boyutu olan Ergenler İçin Duygu Düzenleme Ölçeği (EİDDÖ) kullanılmıştır. Araştırmanın amacı doğrultusunda, katılımcılara uygulanan anketlerden elde edilen veriler toplandıktan sonra kodlanarak bilgisayara yüklenmiştir. Elde edilen verilerin çözümlenmesinde IBM SPSS statistics 20,00 paket programı kullanılmıştır. Analizlerde frekans tabloları, verilerin normal dağılıma uygunluğu için Shapiro Wilk testi, ölçek alt boyut puanı ortalamaların karşılaştırılmasında ise Student T testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi kullanılmıştır. P<0,05 istatiksel olarak anlamlı kabul edilmiştir. Katılımcıların sosyo-demografik özelliklere göre içsel işlevsel duygu düzenleme boyutu puanları incelendiğinde büyükşehirde doğanların, köyde doğanlara göre içsel işlevsel duygu düzenleme puanları daha yüksek olduğu gözlenmektedir (p˂0,05). Spor yapmanın kendisini olumlu yönde etkilediğini düşünenlerin içsel işlevsel duygu düzenleme puanları olumsuz yönde etkilediğini düşünenlerden daha yüksek olduğu saptanmıştır (p˂0,05). Katılımcıların sosyo-demografik özelliklere göre içsel işlevsel duygu düzenleme boyutu puanları incelendiğinde köyde doğanların içsel işlevsel olmayan duygu düzenleme puanları şehirde doğanlardan daha yüksek saptanmaktadır (p˂0,05). Spor yapmanın kendisini olumsuz yönde etkilediğini düşünenlerin içsel işlevsel olmayan duygu düzenleme puanları olumlu yönde etkilediğini düşünenlerden daha yüksek olduğu gözlenmektedir (p˂0,05). Anne eğitim durumu lise mezunu olanların dışsal işlevsel olmayan duygu düzenleme puanları annesi ilkokul mezunu olanlardan daha yüksek olduğu saptanmaktadır (p˂0,05). Yapılan analizler sonucunda sporun ergenler üzerinde olumlu sonuçlar gösterdiği ve duygu düzenlemede bireylere yardımcı olduğu görülmüştür. The aim of this research is to observe difficulties on emotional stability of high school students between the age of 14-17 that attend in Physical Education classes. The population of the research is 452 students who study in Serinyol Vocational and Technical Anatolian High school. Modelling method was not used and all the popultion was targeted. 65 students refused to participate in the research, 23 students couldn't be reached, 30 students partilally filled the whole questionnaire so that they couldn't be included in the research. In conclusion, only 334 students, who are 73,8% of the population were included. In the research, a questionnaire of 11 questions was used to gather information about the demographic characteristics of the athletes. In order to evaluate the emotion stabilization difficulties of the participants, a scale which was founded and developed by Baki DUY, that has 18 articles, 4 sub-articles and called "Emotion Stabilization Scale for Adolescents" (ESSA), was used in the evaluation process. In accordance with the purpose of the research, the data of the participants that gathered from the questionnaire was coded and uploaded in a computer. IBM SPSS statistics 20,00 packaged software was used in data analysis. In the analysis, frequency tables, Shapiro Wilk Test to provide relevance on data range, Student T Test to compare the alignment, and Single Direction Variance Analysis were used for determination. P<0,05 was accepted as statistically significant. When scores of internal functional feeling regulation dimension according to socio-demographic characteristics of participants were examined, it was observed that those born in big cities had higher internal functional feeling regulation scores than those born in villages (p˂0,05) It was determined that those who think that doing sports affects themselves positively are higher than those who think that they have negative effects on internal functioning regulation scores (p˂0,05). When scores of internal functional feeling regulation dimension according to socio-demographic characteristics of the participants were examined, intrinsic nonfunctional feeling regulation scores of born in the village were found higher than the born in big cities (p˂0,05). It is observed that those who think that doing sports affects themselves negatively are higher than those who think that it affects internally impaired emotion regulation scores positively (p˂0,05). It was determined that external non-functional emotional regulation scores of maternal education status of high school graduates are higher than graduated from elementary school (p˂0,05 As a result of the research, it has been observed that sports have a positive impact on emotional orientation of the adolescents and overcoming the difficulties.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [301]