Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.advisorLevent, Bekir Aydın
dc.contributor.authorNas, Mesut
dc.date.accessioned2019-07-25T10:42:36Z
dc.date.available2019-07-25T10:42:36Z
dc.date.issued2017en_US
dc.date.submitted2017
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12507/807
dc.description.abstractBu araştırma 9- 10 yaş grubunda çocukların ilkokuldan ortaokula geçişe bağlı olarak çocuklarda yaşanan psikolojik sorunların duygusal açıdan incelenmesi amacıyla planlanmıştır. Araştırma 9-10 yaş grubu 140 ilkokuöğretim öğrencileriyle yürütülmüştür. Araştırmada Koppitz'in "Bir İnsan Çiz" testinin duygusal gelişim düzeyinin belirlenmesine yönelik kriterleri dikkate alınmıştır. Elde edilen verilerin analizinde " Önemlilik Testi" kullanılmıştır. Araştırma sonunda cinsiyet ve yaş bakımından dürtüsellik, yetersizlik-güvensizlik, utangaçlık-çekingenlik davranışı yönünde kız ve erkek çocukların çizimleri ile yaş açısından anlamlı bir farklılık bulunmazken. Erkek öğrencilerde kızgınlık ve saldırganlık sonucunda aldıkları puanlar yönünden anlamlı bir fark görülmüştür. Yaş bakımından kız ve erkeklerde herhangi bir fark görülmemiştir.en_US
dc.description.abstractThis study is planned in order to investigate emotional aspects of psychological problems in9-10 old children due to the passage of children from primary school to middle school The research is conducted with 140 primary school students in the age group of 9-10 In the study, Koppitz's criteria for determining the level of emotional development of the "Draw a Human" test was taken into account. "Significance Test" is used in the analysis of the obtained data. At the end of the study, although there is no significant difference in terms of age and gender and age between the drawings of the boys and girls in terms of impulsivity, insufficiency-insecurity, shyness-shyness behavior. There is a significant difference in the scores of male students as a result of resentment and aggression. In terms of age no difference is seen between the boys and girls.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherÇağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectinsan figürü çizimien_US
dc.subjectKorunmaya muhtaç çocuken_US
dc.subjectduygusal gelişimen_US
dc.subjectçocuk resimlerien_US
dc.subjecthuman figure drawingen_US
dc.subjectemotional developmenten_US
dc.subjectchildren's paintingsen_US
dc.subjectchildren in need of protectionen_US
dc.titleİlkokuldan ortaokula geçişe bağlı olarak çocuklarda yaşanan psikolojik sorunların duygusal gelişim açısından incelenmesien_US
dc.title.alternativeEmotional analysis of psychological problems in children as affected by elementary school to secondary schoolen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.contributor.departmentSosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record