Adana ili 12-16 yaş öğrencilerde sosyal fobi görülme yaygınlığı ve etkileyen faktörler
Abstract
Araştırma ortaokul ve lise öğrencilerinde sosyal fobi görülme yaygınlığı ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi amacıyla kesitsel bir çalışma olarak yapılmıştır. Araştırma 2015-2016 Eğitim ve Öğretim Yılında Nisan 2016- Mayıs 2016 tarihleri arasında Adana merkez ilçelerinde tesadüfi olarak seçilen 4 ortaokul ve 4 lisede yapılmıştır. Ortaokulların 6,7,8 liselerin 9 ve 10. sınıflarda öğrenim gören 233 kız, 230 erkek olmak üzere toplam 463 öğrenci örnekleme alınmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından hazırlanan sosyodemografik değişkenlerden oluşan bireysel bilgi formu, Çapa Çocuk ve Ergenler için Sosyal Fobi Ölçeği (ÇESFÖ) ve Beck Anksiyete Ölçeği (BAÖ) kullanılmıştır.Tanı yüz yüze görüşmelerle konmuştur.Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre öğrencilerin % 13,6 'sının sosyal fobi tanısı aldığı saptanmıştır. Kız öğrencilerin (%8,2) erkek öğrencilerden (%5,4)daha fazla sosyal fobi tanısı aldığı görülmüştür. Sosyal fobi tanısı alan öğrencilerin anksiyete düzeyleri yüksek bulunmuştur. Sosyal fobinin akademik başarıyı etkilediği saptanmıştır. Sosyal fobi ergenlik döneminde oldukça sık görülen bireyin gelişimini ve yaşam kalitesini etkileyen bir anksiyete bozukluğudur. Erken yaşlarda tanınıp tedavi edilmesi bireyin hem yaşam kalitesinin yükselmesini, hem de sağlıklı bir gelişim süreci geçirmesini sağlayabilir. This research has been carried out as a segmental analytic study to identify the prevalence(and the influencing factors)of social phobia among secondary and high school students. The study was implemented in randomly chosen 4 secondary and 4 high schools in the academic year of 2015- 2016in thecentral districts of Adana between April 2016 and May 2016. Totally 463 students, including 233 girls and 230 boys, among 6, 7, 8 grades ofsecondary schools and 9, 10 grades of high schools were included in the study. Data collecting methods include individual information form, prepared by the researcher, which consists of socio-demographic variables, Çapa Social Phobia Scale for children and adolescents (ÇSPSA) and Beck Anxiety Scale (BAS). Diagnoses were made through face-to-face interviews .In accordance with the results, 13.6 percent of students were diagnosedas social phobia.8.2 percent of female students and 5.4 percent of male students were diagnosed with more social phobia. Students diagnosed with social phobia were found to have higher levels of anxiety then the others. Social phobia was found to be effective on the academic success. Social phobia is a disorder prevalent through adolescents and affects the mental development and the quality of life, considerably. The early recognition and treatmentmay enhance the life-quality of students and help them grow healthy.
Collections
- Tez Koleksiyonu [303]