Leylâ Erbil'in Kalan ve Tuhaf Bir Erkek romanlarında postmodernizmin yansımaları
Özet
Türk Edebiyatında "eril dili" reddedip kadın dilini yazınımıza getiren usta yazar Leylâ Erbil'in Kalan (2011) ve Tuhaf Bir Erkek (2013) isimli eserlerinde postmodernizmin yansımalarını tespit etmeye çalışmak tezimizin amacını oluşturmaktadır. Yaptığımız tez çalışmasında postmodernizm kavramı ve postmodernizmin; ortaya çıkışı, tanımı, modernizmden postmodernizme kadar olan sürecin kısa bir tahlili Türk ve Batılı aydınların görüşlerinden yola çıkılarak açıklanmaya çalışılmıştır. Postmodernizmin kendine has bir bildirisinin olmamasından dolayı tanımı ve ilkeleri konusunda ortak bir uzlaşıya varılmasa da önemli otoriteler tarafından belirtilen belli başlı postmodern özellikler gösteren tema ve imgeler ışığında çözümlemelerimizi yapmaya çalıştık. Modernizmin iflas eden ideolojileriyle ortaya çıkan postmodernizme eklemeler ve onu genişletme çabaları devam etmektedir. Postmodern edebiyatın bazı özellikleri modernizmde de görülse de modernizmden daha öte, daha modern bir kavram olarak postmodernizm kural tanımazlığı ile birçok kuralları yıkıp, kuralsızlıklar üzerine inşa edilmiştir. Erbil, Kalan ve Tuhaf Bir Erkek'te erkek egemen bir dilde "kadın dili"yle yarattığı "isyan grameri"nin mücadelesini vererek ve postmodernizmi post-feminizm bağlamında daha da genişleterek Türk Edebiyatı'nda postmodern özellikler taşıyan romanlardan farklı bir konumda bulunmaktadır. Eserler üzerine yaptığımız incelemeleri dikkate alarak genel bir değerlendirme yapacak olursak; Kalan ve Tuhaf Bir Erkek'in postmodernizmin özellikleriyle büyük ölçüde örtüştüğünü söyleyebiliriz. The purpose of this thesis is to examine the reflections of postmodernism in Kalan (The Rest 2010) and Tuhaf Bir Erkek (A Strange Man 2013) by Leyla Erbil who rejected the "masculine language" and introduced the use of feminine language into Turkish literature. In this study, the concept, emergence, and definition of postmodernism, and a brief analysis of process from modernism to postmodernism were examined in terms of Turkish and Western intellectuals' ideas. There is no any agreement on the description and principles of postmodernism. Nonetheless, we have tried to do our analysis in the light of themes and images showing postmodern characteristics which are defined by the prominent authorities. The efforts to make additions and extensions to the postmodernism, which have emerged with the failing ideologies of modernism, have been going on. Although it is possible to see some characteristics of postmodern literature in modernism, distinct from modernism, postmodernism, as a more modern concept, was built upon irregularities in its nature. When compared with post-modern novels in Turkish Literature, Erbil in Kalan and Tuhaf Bir Erkek, defending grammar of rebellion shecreated in "feminine language" dominated by "the masculine language", stands on a different position by expanding postmodernism and blending it with post-feminism. Coming to a conclusion by considering the analysis done on the works, we argue Kalan and Tuhaf Bir Erkek mostly have postmodern characteristics.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [69]