Tüketicileri E-alışverişe yönlendiren faktörleri belirlemeye yönelik bir pilot araştırma
Özet
İnternet, günümüzde yeni müşterilere ulaşmak, eski müşterilere daha yüksek katma değer sunmak vb. açılardan çok önemli bir kanal haline gelmiş bulunmaktadır. Öyle ki bugün, internet kullanıcılarının neredeyse yarısı internet üzerinden alışveriş faaliyetlerinde bulunmaktadır. Ürün ve hizmet arzedenler açısından önemli bir iletişim ve dağıtım kanalı haline gelen bu mecrayla alakalı olarak tüketiciler çok çeşitli görüşlere sahip bulunmaktadır. Bu çok çeşitli görüşler bazı ana başlıklar altında toplanabilirse internet üzerinden ürün ve hizmet arzedenler ve tüketiciler açısından bazı faydaların üretilmesi olanaklı görünmektedir. Bu çalışma ile Çukurova Bölgesi üniversitelerinden seçilen 165 kişilik bir örneklemden e-alışverişe yönelik veriler toplanmış ve analiz edilmiştir. Yapılan Faktör Analizi sonuçlarına göre e-alışverişi tercih eden tüketicilerin görüşleri beş (5) ana başlık altında toplanabilmektedir: Alışveriş Rahatlığı, Web Sitesinin Fonksiyonelliği ve Güvenilirliği, E-Mağaza Atmosferi, Reklam Aracılığı ile Erişim, E-alışveriş Sitesinin Tüketici Odaklı Olması. The Internet has now become a significant channel enabling access to new costumers as well as offering higher values to previous costumers. It has become so important that nowadays almost half the Internet users carry out their shopping over the Internet. Customers have various views concerning this channel, which, for the suppliers of goods and services, is a significant communication source and a channel of distribution. If the numerous uses of the Internet could be grouped under some major categories, it would then become likely to offer far more benefits for consumers as well as those who market goods and services over the Internet. In this study, sample data (n=165) on e- shopping has been collected from the universities located in Çukurova region and the data has been analyzed. Based on the findings from the factor analysis, the views of consumers who prefer e-shopping has been identified and it has been categorized under five main headings: Shopping Comfort, Functionality and Reliability of Web Site, E- Store Atmosphere, Reaching via Advertisement, Customer Orientation of Web Site.