Sınıf öğretmenlerinin iş doyumu ve mesleki tükenmişlik düzeyleri üzerine bir çalışma: Mersin ili örneği
Özet
Bu tezde; iş doyumu ve mesleki tükenmişlik kavramlarının; tanımları, önemleri, özellikleri incelenmiştir. Ayrıca iş doyumunu etkileyen motivasyon araçlarına, iş doyumunu ve tükenmişlik kuramlarına yer verilmiştir. Yapılan araştırmada, Mersin ilinin merkez ilçelerindeki devlete bağlı ilkokullarda görev yapan sınıf öğretmenlerinin, iş doyumları ve mesleki tükenmişlik düzeyleri, ilgili anketlerden elde edilen sonuçlara göre değerlendirilmiştir. Mersinde görev yapan sınıf öğretmenlerinin iş doyumlarını ve tükenmişliklerini etkileyen etmenlerin neler olduğu tespit edilmiştir. Aynı zamanda bu etmenlerin hangi demografik özelliklere göre nasıl farklılıklar gösterdiği incelenmiştir. Araştırmada; Hackman ve Oldham İş Doyum Ölçeği ile Maslach Tükenmişlik Ölçeği kullanılmıştır. Dağıtılan 326 anket formundan 285’i geri gelmiştir. Anketlerin geri dönüş oranı % 87,4’dür. Öğretmenlerin iş doyumunu sağlayacak ve mesleki tükenmelerini
engelleyecek etmenlerin neler olduğundan yola çıkarak gerekli düzenlemelerin yapılmasının öğretmenlerin performansını arttırmak için gerekli olduğu tespit edilmiştir. Öğretmen performansının artması aynı zamanda eğitim kalitesinin iyileştirilmesi demektir ki, bu eğitim ve öğretimin ürünü olan öğrencilerin yani gelecek nesillerimizin gelişimi için büyük ölçüde önem taşımaktadır. In this thesis, the definition, importance and features of the terms of burnout and engagement (career satisfaction) are examined. It also refers to the means of motivation which have an influence on engagement and the theories of the engagement and “burnout.” In the research, the engagement and burnout level of the primary-school teachers who work at the public schools in central Mersin is evaluated according to the results of the related questionnaires. The factors which affect the engagement and burnout of the primary-school teacher’s who work in Mersin is established. At the same time, it is analyzed that how these factors differ according to the demographic features. In this study, the engagement scale of Hackman and Oldham an duet burnout scale of Maslach are used.285 of 326 questionnaires have been filled and returned. The rate of the returned questionnaires is % 87,4. Considering the factors that will prevent the teachers from burnout, it is established that it is essential to do necessary arrangements to increase the performance of teachers. The increase of the performance of teachers also means the increase of the quality of the education. This is highly important for the progress of the students who
are a part of the education and our future generation.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [188]