Beş yıldızlı otel çalışanlarında örgüt kültürü ve duygusal emek davranışı: Adana örneği
Özet
Günümüzde örgütlerin iş görenlerin duygularını şekillendirme çabaları duygusal emek kavramının örgüt kültürü alanında önem kazanmasına neden olmuştur. Duygusal emek davranışı, çalışma yaşamında iş görenlerin kendilerinden beklenen duyguları sergilemeleridir. Öte yandan örgütlerin hızla değişen çevre koşullarına ayak uydurabilmeleri ve iş görenlerinin işletmeye bağlılıklarını arttırabilmeleri için güçlü bir örgüt kültürüne sahip olmalarını gerektirmektedir. Dolayısıyla bu araştırmada hizmet endüstrisinde yer alan otel işletmelerinde iş görenlerin örgüt kültürü ile duygusal emek davranışları arasındaki ilişkiyi araştırılmıştır. Araştırma Adana ilindeki 5 yıldızlı otellerde ön büro bölümünde çalışan 121 iş gören ile anket yöntemi ile yapılmıştır. Ön büro bölümlerinde çalışan 121 iş görenlerin verileri SPSS 22,0 programı ile analiz edilmiştir. Demografik değişkenler için frekans ve yüzde dağılımı, ölçek puanlarının demografik özelliklere göre farklılıklarının testinde t-testi ve tek yönlü ANOVA testinden faydalanılmıştır. Analizler sonucunda, örgüt kültürü ile duygusal emek arasındaki regresyon analizi sonuçlarına göre örgüt kültürü boyutlarından sadece katılım boyutunun derin davranışı etkilediği tespit edilmiştir. Tutarlılık, uyarlama ve misyon boyutunun derin davranışla ilişkisi olmadığı sonuca varılmıştır. Örgüt kültürü ve duygusal emek puanlarının görev, yaş, medeni durum, cinsiyet, çalışma süresi, eğitim durumu, çalışma saatine göre aralarında istatiksel açıdan anlamlı farklılıklar bulunamamıştır. Today, the efforts of the organizations to shape the feelings of the employees have caused the concept of emotional labor to gain importance in the field of organizational culture. Emotional labor behavior is that those who work in the working life exhibit the emotions expected from them. On the other hand, it requires organizations to have a strong organizational culture in order to keep pace with rapidly changing environmental conditions and to increase their loyalty to the enterprise. Therefore, this research has investigated the relationship between the organizational culture and the emotional labor behaviors of the employees in the hotel industry. The study was carried out with 121 employees working in front office department in 5 star hotels in Adana. The data of 121 employees working in front office departments were analyzed with SPSS 22.0 program. T-test and one-way ANOVA test were used for demographic variables, frequency and percentage distribution, and scale scores were measured according to demographic characteristics. According to the results of regression analysis between organizational culture and emotional labor, only the dimension of participation in organizational culture influenced deep behavior. It was concluded that the consistency, adaptation and mission dimension were not related to deep behavior. No significant differences were found between organizational culture and emotional labor scores according to task, age, marital status, sex, working time, educational status and working hours.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [188]