Okul psikolojik danışmanlarının otomatik düşünceleri ile öz yetkinlik algıları arasındaki ilişki
Özet
Bu araştırmada okul psikolojik danışmanlarının otomatik düşünceleri ile öz yetkinlik algıları arasındaki ilişki incelenmiştir. Ayrıca çalışmada okul psikolojik danışmanlarının otomatik düşünceleri ve öz yetkinlik algıları cinsiyet, yaş, çalışılan okul kademesi, mesleki çalışma süresi ve mesleki ünvan algısı değişkenleri kapsamında ele alınmıştır. Araştırmanın örneklemi Adana ili merkez ilçelerinde (Seyhan, Çukurova, Yüreğir) çalışan 2017- 2018 eğitim öğretim yılı bahar yarıyılında Adana İl Milli Eğitim Müdürlüğü'nün ve Rehberlik Araştırma Merkezleri'nin düzenlediği toplantılara katılan gönüllü okul psikolojik danışmanlarından oluşmaktadır. Araştırmanın verileri "Otomatik Düşünceler Ölçeği", "Okul Psikolojik Danışmanı Öz Yetkinlik Ölçeği " ve "Kişisel Bilgi Formu" ile toplanmıştır. Veriler çözümlenirken frekans, yüzde, Shapiro Wilk, Mann Whitney-U, Kruskal Wallis- H testi ve hipotezlerin test edilmesi için Spearman Brown sıra farkları korelasyon katsayısı teknikleri kullanılmıştır. Okul psikolojik danışmanlarının otomatik düşünce düzeyleri ile okul psikolojik danışmanı öz yetkinlik ölçeğinin alt ölçek puanları ve toplam puanı arasında negatif yönde anlamlı düzeyde bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Bulgular psikolojik danışmanların mesleklerinde kendilerini yeterli bulmalarının daha az otomatik düşüncelere sahip olmaları ile ilişkili olduğunu düşündürmüştür. In this study, the relationship between school counselors' automatic thoughts and perception of professional competence were examined. Moreover, automatic thoughts and perception of professional competence was discussed in terms of gender, age, school level, number of years spent in the profession and professional title. The sample of the study consists of volunteer school counselors attending the meetings organized by Adana Provincial Directorate of National Education and Guidance Research Centers in the spring term of the 2017-2018 academic year. Data were collected by using "Automatic Thoughts Questionnaire", "School Counselor Self- Efficacy Scale" and "Personal Information Form". When analyzing data; frequency, percentage, Shapiro Wilk, Mann Whitney-U, Kruskal Wallis- H test were used and to test hypotheses Spearman rank correlation coefficient technique was used. It was determined that there was a significant negative correlation between the level of automatic thought of school counselors and the sub-scale scores and total score of the school counselor self-efficacy scale. The findings suggest that school counselors who find themselves professional enough have less automatic thoughts.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [301]