dc.contributor.advisor | Tunay, Köksal | |
dc.contributor.author | Karazincir, Ata | |
dc.date.accessioned | 2019-07-09T11:02:46Z | |
dc.date.available | 2019-07-09T11:02:46Z | |
dc.date.issued | 2012 | en_US |
dc.date.submitted | 2012 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12507/234 | |
dc.description.abstract | Due to the absence of international courts, international commercial conflicts require the system of international arbitration in order to resolve the disputes. International Arbitration Law No. 4686 which is in force in our country, has provided major improvements on preferring the international commercial arbitration for the settlement of the commercial conflicts. However, it is obvious that our International Arbitration Law is not on the level that will convert our country into a center of arbitration. In this research, in general, the resolution of the international commercial conflicts within the framework of the Act on International Arbitration No. 4686 is examined. Nevertheless, it is also referred to; The reform of National and International Arbitration Law in France which entered into force on 1st May 2011, UNCITRAL Arbitration Rules, European Convention which was held in Geneva, and finally the provisions of the Civil Procedure Law numbered 6100 which was entered into force in 01.10.2011 in the related chapters. In the first chapter of this research, the historical development of international commercial conflicts, the concept of arbitration and alternative methods are examined. In the second chapter of this research, the function of the institution of arbitration within the framework of International Arbitration Law No. 4686 is discussed. Finally, in the third chapter, the legal objection actions to the arbitration awards and the enforcement of the awards are examined. In consequence of examining, the legal action to the arbitration awards, regarding resolving the international commercial conflicts by arbitration, under Turkish Law cause some delays. The most important factor in choice of arbitration for the international commercial conflict is the enforceability of arbitration awards. Forasmuch as, an arbitration process without the enforcement capability will have no value. It is able to argue that, Turkey is reached to world standards on the subject of the recognition and exequatur of foreign arbitraments with becoming a party to New York Convention. | en_US |
dc.description.abstract | Uluslararası ticari uyuşmazlıklarda, uyuşmazlığı çözecek uluslararası mahkemelerin bulunmayışı uyuşmazlıkların çözüm yolu olarak milletlerarası tahkim yargılamasını neredeyse zorunlu hale getirmiştir. Ülkemizde yürürlükte bulunan 4686 sayılı Milletlerarası Tahkim Kanunu, uluslararası ticari uyuşmazlıkların çözümünde milletlerarası ticari tahkim yolunun tercih edilmesi konusunda önemli ilerlemeler kaydedilmesini sağlamıştır. Ancak Milletlerarası Tahkim Kanunu'nun, ülkemizi tahkim merkezine dönüştürecek düzeyde olmadığı da aşikardır. Bu araştırmamızda, genel olarak 4686 sayılı Milletlerarası Tahkim Kanunu çerçevesinde uluslararası ticari uyuşmazlıkların çözümü konusunu incelenmiştir. Ayrıca 1 Mayıs 2011 tarihinde Fransa'da yürürlüğe giren Milli ve Milletlerarası Tahkim Kanunu Reformu; UNCITRAL tahkim kuralları; Avrupa Sözleşmesi ile son olarak 01.10.2011 tarihinde yürürlüğe giren 6100 sayılı tahkime ilişkin Hukuk Muhakemeleri Kanunu hükümlerinden de konu ile ilgili bölümlerde bahsedilmiştir. Bu araştırmanın ilk bölümünde uluslararası ticari uyuşmazlıkların tarihsel gelişimi, tahkim kavramı ve alternatif çözüm yolları incelenmiştir. İkinci bölümde ise 4686 sayılı Milletlerarası Tahkim Kanunu çerçevesinde tahkimin kurumunun işleyişi ele alınmıştır. Son olarak, üçüncü bölümde ise hakem kararına karşı kanun yolu ve hakem kararının icrası incelenmiştir. İnceleme sonucunda, hakem kararına karşı kanun yolunun Türk Hukukuna göre uyuşmazlıkların tahkim yolu ile çözülmesinde zaman kayıpları doğurduğu görülecektir. Hakem kararının icra kabiliyeti ise uluslararası ticari uyuşmazlıklarda tahkim yolunun tercih edilmesindeki en önemli faktördür. Zira icra kabiliyeti bulunmayan hakem kararının ve yargılamasının hiçbir değeri olmayacaktır. Türkiye'nin New York Sözleşmesi'ne taraf olması ile birlikte, yabancı hakem kararının tanınması ve tenfizi konusunda dünya standartlarına ulaşıldığı söylenebilecektir. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Uluslararası Ticari Tahkim | en_US |
dc.subject | Hakem | en_US |
dc.subject | Uyuşmazlık | en_US |
dc.subject | International Commercial Arbitration | en_US |
dc.subject | Arbitrator | en_US |
dc.subject | Conflict | en_US |
dc.subject | Enforcement | en_US |
dc.subject | İcra | en_US |
dc.title | Milletlerarası Tahkim Kanunu çerçevesinde uluslararası ticari uyuşmazlıkların çözüm yolu olarak tahkim | en_US |
dc.title.alternative | Arbitratioan as the resolution of the international commercial conflicts within the framework of the act on International Arbitration | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |
dc.contributor.department | Sosyal Bilimler Enstitüsü | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |