dc.description.abstract | Bu araştırmada, özel eğitim ve rehabilitasyon merkezi çalışanlarında depresyon,
anksiyete ve tükenmişlik düzeylerini belirlemek, ayrıca bu düzeylerle sosyo-demografik değişkenler ve çalışma koşuları arasındaki ilişkiyi incelemek
amaçlanmıştır. Araştırma örneklemi; 2022-2023 tarihleri arasında Adana Çukurova
ilçesindeki özel eğitim kurumlarında görev alan eğitim personelinden
oluşmuştur.Çukurova ilçesindeki mevcut rehabilitasyon kurumlarında çalışmakta olan
psikolog, psikolojik danışman, fizyoterapistve branş öğretmenleri(okul öncesi
öğretmeni, çocuk gelişim uzmanı, sınıf öğretmeni ve usta eğitici) sayısının 594 kişiden
oluştuğu bilinmektedir. Araştırmaya 234 çalışan birey katılım sağlamaktadır.
Araştırmada veri toplamak amacıyla Kişisel Bilgi Formu, Beck Depresyon Envanteri
(BDE), Beck Anksiyete Envanteri (BAE), Maslach Tükenmişlik Ölçeği (MTÖ)
uygulanmıştır. Araştırma modeli ilişkisel tarama modelinde betimleyici bir çalışmadır.
Verileri SPSS 26 paket programı ile analiz edilmiştir. Toplanan veriler, Spearman
Korelasyon ve Kolmogorov Smirnov yöntemleri kullanılarak analiz edilmiştir.
Araştırma sonucuna göre özel eğitim ve rehabilitasyon merkeziçalışanlarının depresyon
puan ortalamalarına göre (16,51±11,68), hafif düzey depresyon belirtisi gösterdikleri;
anksiyete puan ortalamalarına göre (15,63±12,35), hafif-orta düzey anksiyete belirtisi
yaşadıkları tespit edilmiştir. Maslach tükenmişlik alt ölçekleri puan ortalamalarına göre
duygusal tükenmenin (27,27±9,12), duyarsızlaşmanın (12,61±4,74) kişisel başarının
(22,59±6,76) olduğu saptanmıştır. Beck Depresyon puanı ile BeckAnksiyete puanı,
Tükenmişlik ölçeği, Duygusal tükenme alt puanı, Duyarsızlaşma alt puanı ve Kişisel
başarı alt puanları arasında pozitif yönlü ve istatistiksel olarak anlamlı bir korelasyon
vardır. | en_US |