dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinde otomatik düşünceler ve bilinçli
farkındalık arasındaki ilişkiyi incelemektir.
Araştırmanın çalışma grubunu Çukurova Üniversitesi Adana Meslek
Yüksekokulu öğrenci işlerinden alınan bilgiler doğrultusunda 2020-2021 eğitim-öğretim yılında bahar döneminde kayıtlı 5130 öğrenci arasından ulaşılan toplam 750
(412 kadın, 338 erkek) öğrenci oluşturmaktadır.
Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden biri olan, genel ilişkisel tarama
modeli kullanılmıştır. Çalışmada verilerin toplanması için 30 maddeden oluşan
“Otomatik Düşünceler Ölçeği”, 15 maddeden oluşan “Bilinçli Farkındalık Ölçeği” ve
araştırmacı tarafından hazırlanan sosyo-demografik bilgi formu kullanılmıştır.
Araştırmada elde edilen veriler SPSS (Statistical Package for Social Sciences) programı
kullanılarak analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda ölçek puanlarının normal
dağılım varsayımını sağladığı tespit edilmiştir. Bu durumda niceliksel verilerin
karşılattırılması için iki grup karşılaştırılması için bağımsız örneklem T Testi, ikiden
fazla grup karşılaştırılmasında tek faktörlü varyans analizi (ANOVA), farklılığın hangi
gruptan kaynaklandığını tespit etmek için Bonferroni posthoc testi kullanılmıştır.
Sürekli değiĢkenler arasındaki ilişki Pearson korelasyon analizi ile incelenmiştir.
Arattırmada elde edilen bulgulara göre; Katılımcıların bilinçli farkındalık
ölçeğinden aldıkları toplam puan ortalamaları 60,98±13,07, otomatik düşünceler
ölçeğinden aldıkları toplam puan ortalamaları 77,00±32,41 olarak hesaplanmıştır.
Bilinçli farkındalık ölçeği puanları ile otomatik düşünceler ölçeği puanları arasında
istatistiksel olarak anlamlı, negatif yönde bir ilişki olduğu saptanmıştır | en_US |