Olumsuz Elektronik Ağızdan Ağıza Pazarlama İletişimine Etki Eden Faktörlerin Belirlenmesi: Z kuşağı Örneklemi
Özet
Çalışmada Z kuşağı (1995 yılı ve sonrası doğan) tüketicilerinin olumsuz elektronik ağızdan
ağıza pazarlama iletişimine etki eden faktörlerin ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Bu amaç
doğrultusunda, 318 Z kuşağı tüketicisi ile yüzyüze anket formları aracılığıyla toplanan veriler
SPSS 24 istatistik paket programı ile analiz edilmiştir. Verilerin analizinde tanımlayıcı
istatistiki analizler, geçerlilik ve güvenilirlik analizleri ve çoklu doğrusal regresyon
analizlerinden yararlanılmıştır. Yapılan faktör analizi sonucu olumsuz elektronik ağızdan ağıza
pazarlama iletişimine etki eden beş boyut ortaya çıkmış olup, bu boyutlar teknolojik beceri ve
sosyal medya, aile ve akran etkisi, elektronik ağızdan ağıza pazarlama deneyimi ve elektronik
posta iletişimi başlıklarıyla literatüre dayalı olarak adlandırılmıştır. Çalışmanın bulgularında
tüketicilerin, olumsuz elektronik ağızdan ağıza pazarlama yapma iletişimine etki eden faktörler
teknolojik beceri ve sosyal medya, elektronik ağızdan ağıza pazarlama deneyimi ile elektronik
posta iletişimi tercihi iken, aile ve akran etkisinin olumsuz elektronik ağıza ağıza pazarlamaya
etkisinin olmadığı ortaya çıkmıştır