Türkiye’de Pazarlama Alanında Yazılan Doktora Tezlerinin İncelenmesi*
Özet
Teknoloji ile pazarlama anlayışının gelişmesi ve tüketici isteklerinin en uygun şekilde
karşılanmasının gerekliliği, pazarlama faaliyetlerine verilen önemi arttırmış, dolayısıyla tüm bunları
kapsayacak bir pazarlama araştırması yapılmasına ihtiyaç duyulmuştur. Böylelikle pazarlama
araştırmaları hem yöneticiler hem de akademisyenlere kullanabilecekleri araçları sunmaktadır. Bu
çalışmada, Yükseköğretim Kurumu Ulusal Tez Merkezi (YÖKTEZ) veri tabanında yayınlanan ilk
erişime açık tez yılı olan 1981 ve günümüz 2018 yılları arasında, pazarlama alanında yayımlanan erişime
açık doktora tezleri, çeşitli parametreler kapsamında değerlendirilmiştir. Bu değerlendirmede esas olarak
pazarlama literatüründe ele alınan konu başlıklarının yıllara göre dağılımını ortaya koymak
amaçlanmıştır. Ayrıca, alana en çok katkı sağlayan üniversite türleri, tezlerin araştırma metodları, veri
türleri de ele alınarak bu bağlamda 227 doktora tezi içerik analizi yöntemi ile incelenmiştir. Analiz
sonucu elde edilen bulgular frekans ve yüzdesel olarak belirtilmiştir.