ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE ERKEN DÖNEM UYUMSUZ ŞEMALAR, MİZAH TARZLARI VE PSİKOLOJİK UYUM ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ
Özet
Bu araştırma, erken dönem uyumsuz şemalar, mizah tarzları ve psikolojik uyum
arasındaki ilişkileri incelemek ve mizah tarzlarının erken dönem uyumsuz şemaları ile
psikolojik uyum arasındaki ilişkide aracı rolü olup olmadığını belirlemek amacıyla
yapılmıştır. Bu çalışma korelasyonel (ilişkisel) nitelikte olan kesitsel bir araştırmadır.
Araştırma
örneklemi;
2021-2022
yılında
Çukurova
ve
Çağ
Üniversitelerinde
öğrenimine devam eden, 18-45 yaş arası (ort. =21.36, S=2,51), 292’si kız 116’sı erkek
olmak üzere toplam 408 üniversite öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmada veri
toplamak amacıyla Young Şema Ölçeği (YŞÖ-KF3), Depresyon, Anksiyete ve Stres
Ölçeği (DASÖ-21) ve Mizah Tarzları Ölçeği (MTÖ) ölçme araçları ve araştırmacı
tarafından hazırlanan Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Toplanan veriler, Pearson
Momentler Çarpımı Korelasyon Analizi ve Çoklu Aracılık Analizi yöntemleri
kullanılarak analiz edilmiştir.
Araştırma sonucunda kendini geliştirici mizah tarzının, kopukluk ve zedenmiş otonomi
şema alanları ile psikolojik uyum arasında aracı rolü olduğu bulunmuştur. Kendini
yıkıcı mizah tarzının ise kopukluk ve zedelenmiş otonominin yanı sıra diğeri
yönelimlilik şema alanı ile psikolojik uyum arasında aracı rolü olduğu saptanmıştır.
Araştırma sonuçları ilgili literatür aracılığı ile tartışılmış, sonuçlara yönelik olası
açıklamalar yapılmıştır. Araştırmanın sınırlılıkları ve gelecekte yapılacak olan
çalışmalar için öneriler belirtilmiştir.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [301]