Çok boyutlu bir muhasebenin ideolojisi: muhasebenin finansallaşmamasi
Künye
Kandemir, Canol.(2021). Çok boyutlu bir muhasebenin ideolojisi: muhasebenin finansallaşmamasi.Mali Çözüm.Özet
Muhasebe ekonominin bir uzantısı olarak ekonomik sürece aracılık etmekte,
ekonomik sürecin en önemli oyuncuları olan şirketlerin toplum içindeki işlevleri
ve faaliyetlerinin doğası ve kapsamı devletlerin ve ulusların benimsediği
ekonomik düşünce ve ilkelere göre tanımlanmaktadır. Şirketler sosyal
sorumluluğu olmayan ticari kişilikler olarak görüldüğünde amaç fonksiyonu
kar ve hissedar refahı maksimizasyonu olan kuruluşlara dönüşmekte, ancak
toplumun ve doğanın üzerinde dolaylı ya da dolaysız etkiler bıraktığı
için zorunlu olarak birçok sosyal sorumluluğu olan muhasebe kişilikleri
olarak ele alındığında ise, amaç fonksiyonu net fayda maksimizasyonu
(faydalar-maliyetler) olan kurumsal yurttaşlar olarak nitelenmektedir.
Şirketlerin sosyalleşmesi yarattığı toplam değerin gösterilmesi amacıyla
ekonomik ve finansal etkilerin sosyal, çevresel (dışsal) ve kültürel etkiler ile
bütünleştirilmesini, bu durum ise ilk olarak dışsallıkların (sosyal fayda ve
maliyetlerin) kayıt altına alınmasını gerektirmektedir. Sosyal muhasebe tek
boyutlu finansal muhasebeyi çok boyutlu bir uygulamaya dönüştürerek gerek
kar amaçlı olan, gerekse kar amaçlı olmayan kuruluşlar için toplum ve devlet
ile başka bir saydamlık, hesap verilebilirlik ve katılımcı demokrasi ilişkisi
oluşturmaktadır. Son tahlilde, sosyal muhasebenin uygulanabilirliği doğrudan
doğruya şirketlerin amaç fonksiyonlarını dayandıracağı ekonomik düşüncelere
ve ilkelere bağlı olmakta, bireysel kar ve refah maksimizasyonu ya da sosyal
kar ve refah maksimizasyonu ile finansallaşma ya finansallaşmama arasında
yapılan seçimler uygulanacak muhasebenin finansal ya da sosyal olmasını da
belirlemektedir. As an extension of the economy, accounting mediates the economic process
and as an integral agent of the economic process the functions of business
entities in society and the scope and nature of their activities are defined
by the same economic thoughts and principles approved by the states and
nations. If companies are regarded as business entities without any social
responsibility, they are changed into organizations whose objective function
is to maximize profit and shareholder wealth, however if they are treated as
accounting entities with many social responsibilities necessarily resulting
from having direct and indirect effects on the society, they are qualified as
corporate citizens whose objective function is to maximize net benefits
(benefits less costs). Socialization of business entities requires the integration
of economic and financial effects with social, external (environmental) and
cultural effects to represent the total value created by them, which requires
in the first place the recognition of externalities (social benefits and costs).
By converting one dimensional financial accounting into a multidimensional
practice, social accounting establishes for both for profit and not for profit
organizations an alternative transparency, accountability and participatory
democracy relationship with the society and state. In the final analysis, the
practicability of social accounting directly depends on the approved economic
thoughts and principles upon which the objective function of business entities
is to be based, and the choices made between individual profit and wealth
maximization versus social profit and wealth maximization together with
financialization versus definancialization dictate whether accounting practiced
be financial or social.
Kaynak
Mali ÇözümCilt
31Sayı
164Koleksiyonlar
- Makale Koleksiyonu [28]