Yabancı uyruklu çocukların uyum problemlerinin değerlendirilmesi (Eskişehir il örneği)
Citation
Durmuş Burak, Savran.(2020).Yabancı uyruklu çocukların uyum problemlerinin değerlendirilmesi (Eskişehir il örneği).Abstract
Türkiye'de eğitim görmekte olan yabancı çocukların sayısı artan göçler nedeniyle her geçen gün artmaktadır. Okullarımızda eğitim almakta olan yabancı çocuklar karşılaştıkları dil, kültür ve diğer uyum problemleri sebebiyle çeşitli sorunlar yaşamaktadır. Yabancı çocukların gerek psikolojik gerekse sosyal uyumları Türkiye'nin geleceği bakımından önem arz etmektedir. Bu çalışmanın amacı Türk eğitim sisteminde, eğitim öğretime katılan yabancı uyruklu çocukların uyum problemlerinin incelenmesi, çözüm önerilerinin sunulmasıdır. Bu araştırmadaki veriler Eskişehir ilinin merkez ilçesi olan Odunpazarı ve Tepebaşı ilçelerinde MEB'e bağlı ilkokul ve ortaokullarda eğitim almakta olan 267 yabancı uyruklu çocuğa uygulanan anket ve ölçeklerden toplanmıştır. Araştırma verilerinin toplanmasında katılımcılara, araştırmacı tarafından geliştirilen Kişisel Bilgi Formu (Ek 1), yabancı çocukların uyum sorunlarını belirlemek amacıyla Sarı, Seçilmiş ve Kılıçlar tarafından geliştirilen Yabancı Öğrenci Uyum Sorunları Ölçeği (Ek 2), olmak üzere toplam 5 bölüm ve 45 sorudan oluşan ölçek formu kullanılmıştır. Katılımcılardan elde edilen veriler, IBM SPSS 22 programı ile analiz edilmiştir. Veri analizleri ölçeklerden elde edilen toplam puanlar üzerinden gerçekleştirilmiştir. Yapılan analizler doğrultusunda yabancı uyruklu çocukların yaşadıkları uyum problemlerinin cinsiyetlerine, sınıf düzeylerine, anne babalarının çalışma durumlarına ve Türkiye'de bulunma sürelerine göre farklılaşmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Buna rağmen yabancı uyruklu çocukların yaşlarına, geldikleri ülkelere ve kardeş sayılarına göre yaşadıkları uyum problemlerinin farklılaştığı sonucuna ulaşılmıştır. Yabancı uyruklu çocukların yaşları büyük olanların yaşadıkları uyum problemlerinin azaldığı, kardeş sayısı fazla olanların yaşadıkları uyum problemlerinin arttığı ve Afganistan'dan gelen yabancı uyruklu çocukların yaşadıkları uyum problemlerinin daha fazla olduğu tespit edilmiştir. Due to increased immigration, the number of foreign children who are studying in Turkey is increasing every day. Foreign children studying at our schools experience various problems due to the language, culture and other adaptation problems they encounter. Both psychological and social adaptations of foreign children are important for the future of Turkey. The aim of this study is to examine the adaptation problems of foreign children participating in education in the Turkish education system and to present solutions. The data in this study were collected from questionnaires and scales applied to 267 foreign children studying in primary and secondary schools affiliated to MEB in Odunpazarı and Tepebaşı districts, the central district of Eskişehir. In the collection of research data, the participants were given the Personal Information Form (Appendix 1) developed by the researcher, the Yellow, the Foreign Student Adaptation Problems Scale (Appendix 2) developed by the foreign children to determine the adaptation problems of foreign children, a scale form consisting of 5 parts and 45 questions used. The data obtained from the participants were analyzed with IBM SPSS 22 program. Data analysis was carried out on the total scores obtained from the scales. The analysis of foreign nationals in line with the gender of their children's adjustment problems do not vary according to where they live, their grade level, parents' work status, the duration of presence in Turkey. Despite this, it was concluded that the adaptation problems experienced by foreign children differ according to their ages, countries of origin and the number of siblings. So much so that as the age of foreign children increases, it has been determined that the adaptation problems they experience decrease, the adaptation problems they experience increase as the number of siblings increases, and the adaptation problems of foreign children coming from Afghanistan are more.
Collections
- Tez Koleksiyonu [303]