Tüketicilerin işbirlikçi tüketim çerçevesinde paylaşım niyetlerini etkileyen motivasyonların belirlenmesi üzerine bir araştırma
Künye
Yalçıntaş, Deniz, Doğrul, Ümit, Özeltürkay, Eda Yaşa.(2020).Tüketicilerin işbirlikçi tüketim çerçevesinde paylaşım niyetlerini etkileyen motivasyonların belirlenmesi üzerine bir araştırma.Özet
Modern bilgi teknolojisinin gelişmesi ve kıt kaynakların farkındalığı, gittikçe artan gelişmiş çözümlere, mobil araçlara
sınırsız erişime ve tüketici davranışlarında değişikliklere neden olmaktadır. Tüketici ve üreticiler arasındaki sınırların
kaybolmasıyla birlikte işbirliğine ve paylaşıma dönüştürülen geleneksel tüketim modelinde değişiklikler gözlenmiş ve
yeni bir paylaşım olgusu ortaya çıkmıştır. Bu çalışmanın amacı son zamanlarda gelişmiş ekonomiler başta olmak üzere
artan bir tüketim eğilimi olarak işbirlikçi (ortak) tüketim yapma niyetini etkileyen faktörlerin tespit edilmesidir. Bu
doğrultuda, oluşturulan anketler 187 kişiye uygulanmış ve araştırma kapsamında geliştirilen hipotezler, kısmi en küçük
kareler yapısal eşitlik modellemesi (PLS-SEM) ile test edilmiştir. Analizler sonuçlarına göre sadece materyalizmin
parasal motivasyonu olumlu yönde etkilediği tespit edilmiştir. Ahlaki motivasyonu etkileyen faktörlerin ise gönüllülük
ve girişkenliktir. Materyalizm, gönüllülük ve girişkenliğin sosyal motivasyon üzerine etkisi olduğu da saptanmıştır.
Her üç motivasyon faktörü işbirlikçi tüketime yönelik tutumu olumlu yönde etkilemektedir. Ayrıca tutumun ise
paylaşma niyetine olumlu etkisi olduğu belirlenmiştir. The development of modern information technology and awareness of scarce resources by the consumers lead to
increasingly advanced solutions, unlimited access to mobile devices and changes in consumer behavior. With the
disappearance of the boundaries between consumers and producers, changes were observed in the traditional
consumption model, which was turned into cooperation and sharing, and a new sharing phenomenon has emerged. The
purpose of this study is to determine the factors that affectconsumers’ intention to make collaborative (common)
consumption. Especially, in developed economies, this type is accepted as as an increasing consumption tendency.
Accordingly, the data were gathered from 187 people with online & face to face questionnaire forms and the hypotheses
developed within the aim of the research were tested with partial least squares structural equation modeling (PLSSEM). Results show that, only materialism positively affected monetary motivation. Volunteering and assertiveness
are the factors that are affecting moral motivation. It was also stated that materialism, volunteering and entrepreneurship
had an impact on social motivation. All three motivation factors positively affect the attitude towards collaborative
consumption. In addition, it was determined that the attitude has a positive effect on sharing intention.