Yaratıcı drama temelli etkinliklerin okul öncesi çocukların problem çözme ve sosyal beceri düzeylerine etkisi
Künye
Değirmenci, Bahar.(2020).Yaratıcı drama temelli etkinliklerin okul öncesi çocukların problem çözme ve sosyal beceri düzeylerine etkisi .Özet
Bu araştırma Yaratıcı Drama Temelli Etkinliklerin okul öncesi eğitime devam eden çocukların Problem Çözme Becerisi ve Sosyal Beceri düzeylerine olan etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Bu araştırmada "Ön Test-Son Test- Kontrol Gruplu Yarı Deneysel Desen" kullanılmıştır. Araştırmaya Mersin ili, Tarsus ilçesi, Yenice Mahallesi' nde bulunan,4-6 yaş grubu okul öncesi sınıfı bulunan iki okul dâhil edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 18'i deney 18'i de kontrol olmak üzere 36 sabah grubu çocuk oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak 5-7 Yaş Problem Çözme Beceri Ölçeği (PÇBÖ) ve Okul Öncesi Sosyal Beceri Ölçeği (OSBED) kullanılmıştır. Çalışma sürecinde deney grubundaki 18 çocuğa araştırmacı tarafından hazırlanan Yaratıcı Drama temelli Etkinlikler 5 hafta boyunca haftada 3 gün toplamda 15 atölye 30 ders saati uygulama yapılmıştır. Kontrol grubundaki çocuklara MEB okul öncesi eğitim programı uygulanmıştır.Kontrol grubunda yer alan çocuklara MEB programı dışında herhangi bir yaratıcı drama etkinliği uygulanmamıştır. 5-7 Yaş Problem Çözme Beceri Ölçeği (PÇBÖ) resimli bir ölçek olup, her çocuğa bireysel olarak araştırmacı tarafından, ön test ve son test olarak uygulanmıştır. Çocukların sosyal beceri düzeylerini ölçmek için Okul Öncesi Sosyal Beceri Ölçeği (OSBED) kullanılmıştır. Ölçek formları okul öncesi öğretmenleri tarafından her bir çocuk için ayrı ayrı doldurulmuştur. Araştırmada değişkenler arası farklılıkları analiz etmek için gruplar arası karşılaştırmalarda Mann Whitney U testi, gruplar içi karşılaştırmalarda Wilcoxon testi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda; Yaratıcı drama temelli etkinliklerin,deney grubunda yer alan çocukların problem çözme becerileri toplam puanlarının artmasında anlamlı düzeyde etkiye sahip olduğu görülmüştür. Kontrol grubunda yer alan çocukların problem çözme becerileri açısından ön ve son test puanları arasında anlamlı farklılık çıkmamıştır. Bununla birlikte Yaratıcı drama temelli etkinliklerin çocukların sosyal beceri puanları üzerinde anlamlı bir etkiye sahip olmadığı görülmüştür. Bu değişken açısından deney ve kontrol grubunda yer alan çocuklar arasında anlamlı farklılık çıkmamıştır. This research was conducted in order to investigate the effect of Creative Drama Based Activities on Problem Solving and Social Skills levels of children continuing their preschool education. In this study, "Semi Experimental Pattern with Pretest-Posttest Control Group" was used. Two schools with a 4-6 age group preschool class which are located in Yenice, Tarsus district of Mersin, was included in the study. The study group of the research consisted of 36 morning class children 18 of which being experiments and the other 18 being control. In the study, 5-7 age Problem Solving Skills Scale and (PSSS) Preschool Social SkillsRating Scale(PSSRS) were used as a data collection tool. During the process of the study, Creative Drama-based Activities prepared by the researcher were applied to the 18 children of the experiment group 3 days a week for 5 weeks with a total of 15 workshops and 30 lesson hours. MEB pre-school education program was applied to the children in the control group. No creative drama activities were applied to the children in the control group other than the MEB program. The 5-7 age Problem Solving Skills Scale (PSSS) is anillustrated scale which was applied to each child individually by the researcher as a pretest and a posttest. Preschool Social Skills Rating Scale (PSSRS) was used to measure the social skill levels of the children. Scale forms were filled out by the preschool teachers for each child separately. In the study, to analyze the differences between the variables,Mann Whitney U test was used in comparisons between groups and Wilcoxon test was used for in-group comparisons. As a result of the study; it has been observed that creative drama-based activities had a significant effect on the increase of the problemsolving skills total scores of the children in the experiment group. There was no significant difference between the scores of the pretest and posttest, in terms of the problemsolving skills of the children in the control group. However, it has been observed that creative drama-based activities do not have a significant effect on the social skills score of the children. In terms of this variable, there was no significant difference between the children in the experiment group and the control group
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [303]