Kişilik özeliklerinin kariyer uyum yeteneğine etkisi: Üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma
Künye
Sartık, Hüseyin.(2020).Kişilik özeliklerinin kariyer uyum yeteneğine etkisi: Üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma.Özet
Bu araştırma üniversite son sınıf öğrencilerinde kişilik özellikleri ile kariyer uyum yeteneği ve alt boyutlarının araştırılması amacıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışmada, üniversite son sınıf öğrencilerinin kişilik özelliklerinin kariyer uyum yeteneği üzerine etkileri belirlenmeye çalışılmıştır. Bu çalışmada veriler Çağ Üniversitesi ve Çukurova Üniversitesi'nde öğrenim gören 412 öğrenciye uygulanan anket ile toplanmıştır. Anket, 30 maddelik Hızlı Büyük Beşli Kişilik Ölçeği, 24 maddelik Kariyer Uyum Yeteneği Ölçeği ve demografik bilgilere yönelik sorulardan oluşmaktadır. Elde edilen veriler, IBM SPSS Statistics 22.00 ile analiz edilmiştir. Kariyer uyum yeteneği ve alt boyutlarında eğitim görülen üniversiteye göre ortalamaların anlamlı farklılıklar gösterdiği, kişilik özelikleri alt boyutlarında ise ortalamaların kısmen farklılık gösterdiği gözlemlenmiştir. Sonuç olarak kişilik özellikleri dışa dönüklük, sorumluluk, duygusal denge ve deneyime açıklık kişilik alt boyutlarının kariyer uyum yetenekleri üzerinde etkisi olduğu tespit edilmiştir. Yapılan çoklu doğrusal regresyon analizleri sonucunda; kişilik özelikleri bağımlı değişken olan kariyer uyum yeteneğini açıklama oranı R2=0,288 olarak bulunmuştur. Bu sonuç kariyer uyum yeteneği değişkeninin % 28,8'inin, kişilik özellikleri ile açıklanabileceğini göstermektedir. Ayrıca kişilik özellikleri alt boyutları dışa dönüklük, sorumluluk, duygusal denge ve deneyime açıklık alt boyutlarının kariyer uyum yeteneği üzerinde etkisi olduğu tespit edilmiştir. Kariyer uyumundaki değişimin %14,1'inin dışa dönüklükle, %25,9'unun sorumlulukla, %11,1'inin duygusal denge ile ve %26,7'sinin deneyime açıklık ile açıklanabileceğini göstermektedir. This research was conducted in order to investigate the personality traits and career adaptation ability as well as sub-dimensions on senior year university students. In this study, it was attempted to determine the effect of personality traits of senior year university students on career aptitude ability. In this research, the data were collected by a questionnaire applied to 412 students studying at Çağ University and Çukurova University. The questionnaire consists of a 30-item Quick Big Five Personality Scale, a 24-item Career Aptitude Ability Scale, and questions about demographic information. The data were analyzed with IBM SPSS Statistics 22.00. It was observed that the averages of career adaptation skill and its sub-dimensions differed significantly among universities, and the averages differed partly in personality traits sub-dimensions. As a result, it was determined that extraversion, responsibility, emotional balance and openness to experience sub-dimensions of personality traits had an effect on career adaptation skills. As a result of multiple linear regression analysis conducted, the rate of explaining career adaptation skill where personality traits are dependent variable, was found to be R2=0,288. This result shows that 28,8% of career adaptation skill variable can be explained by personality traits. In addition, it was determined that extroversion, responsibility, emotional balance and openness to experience sub-dimensions of personality traits had an impact on career adaptation skill. It indicates that 14,1% of the change in career adaptation can be explained by extraversion, 25,9% with responsibility, 11,1% with emotional balance and 26,7% with openness to experience.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [301]