Avukatların sosyal medya kullanımları ve doyumlarının sosyo demografik değişkenlere göre incelenmesi
Künye
Açıkgöz, Mehmet Lütfü.(2020).Avukatların sosyal medya kullanımları ve doyumlarının sosyo demografik değişkenlere göre incelenmesi.Özet
Bu araştırmada avukatların sosyal medya kullanımları ve doyumları ile bazı sosyo demografik değişkenler (cinsiyet, doğum tarihine göre bulunduğu kuşak, eğitim durumu, gelirleri) arasındaki ilişkilerin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2019 yılı Mayıs ve Haziran aylarında Mersin Barosuna bağlı çalışan avukatlar oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise 207 erkek avukat, 187 kadın avukat olmak üzere toplam 394 avukat kolaylıkla bulunabilen örnekleme yönteminden faydalanılarak oluşturulmuştur. Araştırmada ölçme aracı olarak kişisel bilgi formu ve Gülmez, Bir, Onatça Engin ve Özekenci (2018) tarafından Türkçe'ye kazandırılan Sosyal Medya Kullanımları ve Doyumları adlı ölçekten yararlanılmıştır. Anlamlılık düzeyi 0,05'tir. Avukatların sosyal medya kullanım ve doyum düzeylerinin cinsiyet, doğum yılı, eğitim durumu Facebook, Twitter, İnstagram ve YouTube kullanımlarına göre farklılaşıp farklılaşmadığına t testi ile hesaplanmış olup gelir durumu ve günlük sosyal medya kullanım süresine göre farklılaşıp farklılaşmadığı ise tek yönlü varyans analizi ile incelenmiştir. Avukatların Facebook, Twitter, YouTube ve İnstagram kullanımlarının cinsiyete göre farklılaşıp farklılaşmadığı ise iki yönlü kay kare ile incelenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre erkek avukatların kadın avukatlara göre bilgi edinme boyutunda sosyal medya kullanım ve doyumlarının daha yüksek olduğu görülmüştür (t=2,401, p<,05). Avukatların medeni durum ve eğitim düzeyleri açısından sosyal medya kullanımlarının ve doyumlarının farklılaşmadığı gözlenmiştir. Avukatların sosyal medya platformlarını günlük kullanım süreleri arttıkça eğlenme boyutunda sosyal medya kullanım ve doyum puanlarının arttığı gözlenmiştir. Avukatlar sosyalleşme boyutunda Facebook ve İnstagram Platformların, bilgi edinme boyutunda Facebook, İnstagram ve YouTube Platformlarını kullanmayı tercih ederken eğlenme boyutunda Facebook, Twitter, İnstagram ve YouTube Platformlarını kullanmayı tercih etmedikleri gözlenmiştir. Facebook, Twitter ve YouTube kullanmayan avukatların oranı kullanan avukatların oranından daha fazla olduğu gözlenmiştir. İnstagram kullanan avukatların kullanmayan avukatların oranından fazla olduğu gözlenmiştir. Facebook, Twitter ve YouTube Platformlarını erkek avukatların kadın avukatlara oranla daha fazla tercih ettiği tespit edilirken İnstagram'ı kadın avukatların erkek avukatlara oranla daha fazla tercih ettikleri gözlenmiştir The aim of this study is to investigate the relationship between social media usage and satisfaction of lawyers with some socio-demographic variables (generation, gender, educational background, income). The working group of the study consists of lawyers working in Mersin Bar Association in May and June 2019. A total of 394 lawyers, 207 male and 187 female, were included in the study. Personal information form and the Social Media Uses and Satisfaction Scale developed by Gülmez, Bir, Onatça Engin and Özekenci (2018) was used in this research. Whether the social media usage and satisfaction levels of the lawyers using Facebook, Twitter, Instagram and YouTube differed according to gender, year of birth, and education level was calculated by t Test with significance level of 0.05. Whether the use of lawyers on Facebook, Twitter, YouTube and Instagram differed by gender was examined by two-way ANOVA. It was observed that male lawyers had higher social media usage and satisfaction than female lawyers (According to T Test (t=2,401, p<,05)). It was observed that the social media and their use did not differ in terms of marital status and education level of lawyers. It was observed that social media usage and satisfaction scores increased in the entertainment dimension as the daily usage periods of lawyers' social media platforms increased. While lawyers prefer to use Facebook, Instagram and YouTube platforms in socialization dimension, Facebook and Instagram Platforms do not prefer to use Facebook, Twitter, Instagram and YouTube platforms in entertainment dimension. It is observed that the rate of lawyers who do not use Facebook, Twitter and YouTube is higher than the rate of lawyers who use it. It was observed that the rate of lawyers who use Instagram is higher than the rate of lawyers who do not. Facebook, Twitter and YouTube Platforms prefer male lawyers more than female lawyers, while Instagram prefer female lawyers more than male lawyers.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [303]