Narsistik kişilik özellikleri ile meslek seçimi arasındaki ilişkinin incelenmesi
Künye
Hacıoğlu, Beyhan.(2020).Narsistik kişilik özellikleri ile meslek seçimi arasındaki ilişkinin incelenmesi.Özet
Narsisizm kavramı psikolojinin her zaman ilgi gösterdiği ve günümüzde de
tartışılan kavramlarından biridir. Bazı uzmanlar tarafından çağın vebası olarak
adlandırılan narsisizm, bireyin kendini diğer bireylerden daha üstün gördüğü ve diğer
bireyleri kendi çıkarları için kullandığı bencil bir kişilik özelliğidir. Bazı meslekler için
bu kişilik özelliğinin baskın olması risk oluşturabilir. Özellikle fedakarlık, adanmışlık,
eşduyum gibi özellikler taşıması beklenen bazı meslek gruplarının bencil kişilik yapısına
uygun olmadığı, bu kişilerin hem hizmet verdikleri grupları hem de kendilerini mutsuz
edeceği öngörülebilir. Bu çalışmada üniversite öğrencilerinin narsistik kişilik özellikleri
ile meslek seçimi arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Araştırma, Çukurova Üniversitesi’nde farklı bölümlerde öğrenim görmekte olan
235’i kadın 159’u erkek toplam 394 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada, üniversitede
sağlık, sosyal ve fen bilimleri alanında öğrenim görmekte olan öğrencilere Kişisel Bilgi
Formu ile Narsistik Kişilik Envanteri (NKE) uygulanmıştır.
Katılımcıların %39,3’ü sağlık bilimleri alanında, %40,6’sı da sosyal bilimler
alanında ve %20,1’i fen bilimleri alanında öğrenim görmektedir. Sağlık bilimlerinde
okuyan öğrencilerin narsisizm puan ortalamaları (5,6±3,7), sosyal bilimlerde (6,0±3,6) ve
fen bilimleri alanında okuyan öğrencilerin ise (7,0±3,7) olarak saptanmıştır (p=0,018).
Narsisizmin alt boyutları seçilen bölümler arasında karşılaştırıldığında sömürücülük
(p=0,001) ve üstünlük (p=0,033) alt boyutlarında istatistiksel olarak anlamlı fark
bulunmuştur. Öğrencilerin okudukları alt bölümler incelendiğinde diş hekimliği
(8,2±2,4), güzel sanatlar (7,7±3,9) ve mühendislik (7,0±3,7) bölümlerinde okuyan
öğrencilerin puan ortalamaları birbirleri arasında anlamlı fark göstermez iken bu üç
bölümün ortalamaları diğer bölümlere göre (tıp, sağlık meslek yüksek okulu, eğitim ve
vii
ilahiyat) anlamlı olarak daha yüksek bulunmuştur. Tıp, sağlık meslek yüksek okulu,
eğitim ve ilahiyat fakültesi puanları arasında anlamlı bir farklılık yoktur. Üniversite
öğrencilerinin narsistik puan ortalamaları ile okudukları sınıf düzeyi karşılaştırıldığında
anlamlı bir ilişkiye rastlanmıştır (p=0,001). Son sınıfa giden üniversite öğrencileri
(6,4±3,3), birinci sınıfa giden öğrencilerden (5,8±3,6) daha yüksek narsisizm puan
ortalamasına sahip olduğu (p=0,034) görülmüştür. Öğrencilerin cinsiyeti, okuduğu sınıf,
anne eğitim düzeyi, baba eğitim düzeyi, aile türü ve mesleğe bakış açısı ile narsistik
kişilik düzeyi arasında anlamlı ilişki olduğu saptanmıştır.
Elde edilen sonuçlar, alan ve meslek grupları ile narsisistik kişilik yapısı arasında
bir ilişki olduğunu, mesleğe dair algının ve eğitim ortamlarının narsistik kişilik yapısını
beslediğini düşündürmektedir Narcissism is one of the concepts that has been always taken interest and still
discussed in psychology. It is considered as the plague of the present age by some experts
and defined as the selfish personality structure in which people see themselves superior
to other people and use others for their own interests. The predominance of this
personality trait may pose a risk in some professions. It can be predicted that people with
this personality trait will make both themselves and the groups they serve unhappy
particularly in occupational groups which do not suitable for selfish personality structure
and where individuals are expected to have such characteristics as sacrifice, selfcommitment or empathy. The aim of this thesis was to investigate the relationship
between narcissistic personality traits and career choice among university students and to
investigate the factors affecting this relationship.
The study included a total of 394 students 235 females and 159 males studying in
different departments at Cukurova University. Personal Information Form and
Narcissistic Personality Inventory (NPI) were applied to the students from three different
fields: health sciences, social sciences, and natural sciences.
Of the participants, 39,3% were studying in the field of health sciences, 40,6% in
the field of social sciences and 20,1% in the field of natural sciences. The mean scores of
the students studying in the field of natural sciences (7,0±3,7) showed a higher level of
narcissistic tendency than those studying in the fields of social sciences (6,0±3,6) and
health sciences (5,6±3,7) (p=0,018). Statistically significant differences were obtained in
terms of exploitation (p=0,001) and superiority (p=0,033) sub-dimensions, however, no
significant difference was observed in other sub-dimensions. Whereas the highest
narcissistic score was observed in dental students (8,2±2,4), the mean narcissism score of
ix
the students studying in the department of engineering was (7,0±3,7) and (7,7±3,9) in fine
arts was found to be higher than those studying in the other departments (faculty of
medicine, vocational school of health, departments of education and theology). Although
there was no significant difference in the mean scores between the students studying in
the departments of dentistry, fine arts, and engineering, the mean scores of these students
showed a statistically significant difference with those of the students studying in other
departments. No significant difference was observed between the students studying in the
faculty of medicine, vocational school of health, and departments of education and
theology, whose scores were lower than others. When the narcissistic scores of university
students were compared according to their classes, a significant relationship was found in
terms of the total narcissism scores and exploitation sub-dimension (p=0,001). Senior
students were observed to have higher narcissistic tendencies than freshman students
(6,4±3,3) and (5,8±3,6, respectively) (p=0,034). The level of narcissistic personality was
found to be significantly correlated with the gender and class of students, educational
level of their parents, their family type, and their perspectives on the profession.
The results obtained suggest that there is a relationship between the occupational
field and the narcissistic personality structure. And the perception of the profession and
educational environments foster the narcissistic personality structure.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [301]