Üniversite öğrencilerinin sosyal medya kaygılarının sosyal medya bağımlılıklarını yordayıcı rolünün incelenmesi
Künye
Aslan, Tülay.(2020).Üniversite öğrencilerinin sosyal medya kaygılarının sosyal medya bağımlılıklarını yordayıcı rolünün incelenmesi .Özet
Bu araştırmada, sosyal medya bağımlılığı ile sosyal medya kaygısı arasındaki
ilişki ve sosyal medya kaygısının sosyal medya bağımlılığını yordayıcı rolü
incelenmiştir. Araştırmada genel tarama modelinden ilişkisel tarama modeli
kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu 2018-2019 eğitim öğretim yılında Harran
Üniversitesi’nde okuyan öğrencilerden tesadüfi olmayan örnekleme yöntemlerinden
kolayda örnekleme metodu ile seçilmiştir. Araştırmaya 382 öğrenci katılmıştır.
Araştırmada veri toplama aracı olarak Şahin ve Yağcı (2017) tarafından geliştirilen
Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği- Yetişkin Formu ve Alkış, Kadirhan ve Sat (2017)
tarafından geliştirilen Sosyal Medya Kullanıcıları İçin Sosyal Kaygı Ölçeği
kullanılmıştır. Araştırmada sosyal medya kaygı durumları ile sosyal medya bağımlılığı
ilişkisini test etmek için Pearson korelasyon analizi ve sonrasında öğrencilerin sosyal
medya kaygılarının sosyal medya bağımlılıklarını yordayıcı rolünü incelemek için çoklu
doğrusal regresyon analizi yapılmıştır. Araştırma bulgularına göre; sosyal medya
bağımlılığı ile sosyal kaygı arasında pozitif ve anlamlı bir ilişki (.33) olduğu ve sosyal
medya bağımlılığı ölçeğinin alt boyutlarından sanal tolerans (.34) ve sanal iletişim (.34)
ile en yüksek ilişkinin içerik kaygısı ile olduğu ayrıca öğrencilerin sosyal kaygı alt
boyutlarından içerik kaygısının sosyal medya bağımlılığı alt boyutlarından sanal
tolerans ve sanal iletişim bağımlılığı üzerinde yordayıcı ve önemli bir rolünün olduğu
görülmüştür. Bu bulgular ışığında gençlerin bağımlılık durumuna sebep olabilecek
sosyal medya kullanımlarını tetikleyen faktörler ve önleyici unsurların belirlenmesine
yönelik çalışmalara öncelik verilmesi önem taşımaktadır. In this research, the relationship between the social media addiction and the
social media anxiety, and the predictive role of the social media anxiety on the social
media addiction have been examined. In addition, the correlational survey model has
been used out of the general survey models. The study group of the research has been
formed with the students who were already studying in Harran University in 2018-2019
term, by using the convenience sampling method of the non-probability sampling
methods. 382 students have participated to the research. “The Social Addiction Scale -
Adult Form” which has been developed by Alkış, Kadirhan ve Sat (2017) and “The
Social Anxiety Scale for the Social Media Users” which has been developed by Şahin
ve Yağcı (2017) have been used as the data collection tools of the research. The Person
correlation analysis has been used to test the relation between the conditions in the
social media anxiety and the social media addiction and the multiple-linear regression
analysis has been conducted to examine the predictive role of the social media anxiety
of the students over their social media addictions. With respect to the findings of the
research, there is a positive and meaningful relation (.33) between the social media
addiction and the social anxiety, and there is an important and predictive role of the
content anxiety which is a sub-dimension of the social anxiety of the students, over the
virtual tolerance (.34) and the virtual communication (.34) addiction which are the subdimensions of the social media addiction.In the light of these findings, it is important to
prioritize the studies related to the triggering factors of the social media use of the
young which could cause addiction and to the studies related to the determination of the
preventive elements
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [301]