Ergenlerde (14-18) bağlanma stilleri ile gelecek beklentisi ve öz-denetim düzeyi arasındaki ilişkinin incelenmesi: Kayseri örneği
Abstract
Bu araştırmada ergenlik dönemindeki bireylerde bağlanma stilleri ile gelecek beklentisi ve öz-denetim düzeyi arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Ayrıca bu araştırmada ergenlerin bağlanma stili, öz-denetim düzeyi ve gelecek beklentisinin farklı demografik değişkenlere – ergenlerin cinsiyet, sınıf düzeyi, okul türü, kardeş sayısı, akademik başarı, anne baba tutumu, vb.- göre anlamlı olarak farklılaşıp farklılaşmadığı da araştırılmak istenmiştir. Araştırmanın katılımcılarını Kayseri ilinde 2018-2019 Eğitim-Öğretim yılında 3 Devlet Lisesi ve 1 Özel Lisedeki 9, 10, 11 ve 12. Sınıf öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Üç Boyutlu Bağlanma Stilleri Ölçeği, Ergenlerde Öz-denetim Becerileri Ölçeği ve Ergenlerde Gelecek Beklentisi Ölçeği uygulanmıştır. Araştırmanın verileri korelasyon, t-test, tek yönlü varyans analizi analizleri ile değerlendirilmiştir. Veriler IBM SPSS 22.0 kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda ergenlerde bağlanma stilleri, gelecek beklentisi ve öz-denetim düzeyinin cinsiyet, yaş, sınıf düzeyleri, sahip oldukları kardeş sayıları, anne baba eğitim düzeyi, anne baba tutumları, ailenin aylık geliri ve anne baba arasındaki ilişki düzeyine göre anlamlı bir farklılık göstermemiştir. Gelecek beklentisi ve toplam bağlanma puanı ile okul türü arasında anlamlı bir fark olduğu elde edilmiştir. Ayrıca ergenlerde bağlanma toplam puanı ile sınıf düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür. The aim of this study was to investigate the relationship between attachment styles and future expectation and self-control levels in adolescents. In addition, this study aimed to investigate whether adolescents 'attachment style, self-control level, and future expectation differed significantly according to different demographic variables - adolescents' gender, class level, type of school, number of siblings, academic achievement, parental attitude, etc. The participants of the study consist of 3 Government High Schools and 9, 10, 11 and 12th Grade Students in 1 Private High School in 2018-2019 Academic Year. In the research, Three-dimensional Attachment Styles Scale, Self-control Skills Scale in Adolescents, and Future Expectancy Scale for Adolescents were used as data collection tools. The data of the study were evaluated by correlation, t-test and one-way analysis of variance. Data were analyzed using IBM SPSS 22.0. As a result of the research, there was no significant difference between adolescents 'attachment styles, future expectancy and self-control level according to gender, age, class levels, number of siblings, parents' education level, parental attitudes, family income and parental level. There was a significant difference between the future expectation and total attachment score and the type of school. In addition, it was observed that there was a significant correlation between the total score of the adolescents and the class levels.
Collections
- Tez Koleksiyonu [303]