Kamu kurumlarındaki okul yöneticilerinin stratejik liderlik davranışlarının incelenmesi
Künye
Demiraslan, Emrullah, Koç, Murat, Bir, Yonca. (2019). Kamu kurumlarındaki okul yöneticilerinin stratejik liderlik davranışlarının incelenmesi. Uluslararası İşletmecilik Kongresi,1381-1394.Özet
İşletmelerin belirlenen hedeflerine ulaşabilmesinde, stratejik liderler, çalışanlarının duygu, düşünce ve
davranışlarını etkileyebilme gücüne sahip olması bakımından oldukça önemlidirler. Bir işletmenin
yaşamında daha çok sürdürülebilir rekabet üstünlüğüne önem veren stratejik liderler astlarıyla olan
ilişkileri doğrultusunda çeşitli davranışlar göstermektedir. Stratejik liderlik ile ilgili yapılan çalışmalar
çoğunlukla iş dünyası çerçevesinde tasarlanmış; çeşitli sektörlere nitelikli insan kaynağını hazırlayan
kurumlarda stratejik liderlik üzerine az sayıda araştırmaya rastlanmıştır. Bu çalışmada okul
yöneticilerinin stratejik liderlik davranışları (yönetsel, etik, politik, dönüşümcü ve ilişkisel), Kamu
liselerinde görev yapan öğretmenlerin ankete verdikleri cevaplar doğrultusunda belirlenmiştir. Ayrıca
öğretmenlerin okul yöneticilerinin stratejik liderlik davranışlarını değerlendirmesinde demografik
özelliklerinin etkisinin olup olmadığına bakılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, okul yöneticilerinin en
fazla yönetsel liderlik davranışını sergiledikleri tespit edilmiş; öğretmenlerin yaşlarının okul
yöneticilerinin dönüşümcü, politik ve ilişkisel davranışlarını değerlendirmelerinde, çalışma sürelerinin
ise sadece yönetsel liderlik davranışlarını değerlendirmelerinde etkili olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır.
Öğretmenlerin okul yöneticilerinin liderlik davranışlarını değerlendirmesinde cinsiyet, yaşadığı yer ve
eğitim düzeylerinin etkisinin olmadığı görülmüştür. Strategic leaders have an important role for reaching goals of organizations because of the power effect
on emotions, thoughts and behaviors of employees. In the life of an organizations, strategic leaders
who attach more importance to sustainable competitive advantage show different behaviors in relation
to their subordinates. Studies on strategic leadership are mostly designed within the framework of
business world, few studies on strategic leadership were found in institutions preparing qualified human
resources for various sectors. In this study, school administrators’ behaviors of strategic leadership were
determined in line with the answers of the teachers working in public high schools. In addition, the
effects of demographic characteristics of teachers on school administrators’ behaviors are examined
according to teachers’ evaluations. Results indicates that school administrators show the managerial
leadership mostly; age (transformative, political and relational leadership); and working hours
(managerial leadership) are effective for evaluating behaviors of their school administrator