Üniversite sınavına hazırlanan öğrencilerde ana-baba tutumu ile sınav kaygısı arasındaki ilişki: Adana ili örneği
Özet
Eğitim hayatları bakımından sınavlarla dolu bir eğitim-öğretim sistemi içerisinde sınavdan sınava koşuşturan çocuklarımız/gençlerimiz girmek istedikleri okullar için yarış halinde oldukları yaşıtlarıyla yoğun bir çalışma süreci geçirmekte ve yaşamlarını bu hızlı akış içinde sürdürmektedirler. Sınav kaygısı yaşayan öğrencilerde fiziksel, psikolojik, zihinsel ve bedensel olarak olumsuzluklar görülebilmektedir. Sınav kaygısına neden olan faktörlerin çeşitliliği söz konusudur. Bu çalışmada bu değişkenlerden ana-baba tutumlarının sınav kaygısı üzerine etkisini incelemek amaçlanmıştır. Bu amaçla çalışmaya, lise son sınıfta olan ya da mezun olup sınava tekrardan hazırlanan 17-19 yaş aralığında toplam 220 öğrenci alınmıştır. Araştırmada, Sınav Kaygısı Envanteri, Ana-Baba Tutum Ölçeği ve sosyodemografik bilgi formu kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesi bilgisayar ortamında istatistik paket programıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre, kadınlarda sınav kaygısı toplam puanı ve alt boyut puanları erkeklere göre istatistiksel olarak anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur. Kardeş sayısı arttıkça ailede demokratik ana-baba tutumu azalmakta, otoriter ana-baba tutumu artmaktadır. Ailenin aylık geliri, anne ve baba eğitim düzeyi ve çalışma durumu ile sınav kaygı düzeyi arasında ilişki bulunmamıştır. Öğrencilerin ders başarısı azaldıkça sınav kaygı puanları istatistiksel oranda anlamlı olarak artmaktadır. Ders başarısı yüksek ve düşük öğrenciler için sınav kaygısı envanteri puanlarında belirlenen kesme noktalarına göre uzmandan destek almanın öngörülebileceği anlaşılmıştır. Sınav kaygısı toplam ve alt boyut kuruntu puanı ile koruyucu-istekçi ve otoriter ana- baba puanları arasında pozitif yönlü, demokratik ana-baba tutumu puanları arasında negatif yönlü doğrusal ilişki bulunmuştur. Öğrencilere yapılan ölçekle hissedilen sınav kaygısı şiddetinin düzeyi ile sınav kaygısı toplam ve alt boyut (kuruntu ve heyecansallık) puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişki bulunmuştur. Elde edilen sonuçlar literatür eşliğinde yorumlanıp tartışılmıştır. In terms of their education life, our children / young people who have taken exams in an education system which is filled with exams, have an intense working process with their peers in order to enter the schools they want to enter and continue their lives in this fast flow. Physical, psychological, mental and physical adversities can be seen in students who are concerned about exam. The variety of factors that cause test anxiety is of course the case. The aim of this study was to investigate the effects of parental attitudes on test anxiety. For this purpose, a total of 220 students aged 17-19 years were enrolled in the study. In the study, Test Anxiety Inventory, Parental Attitude Scale and sociodemographic information form were used. Data were analyzed by using statistical package program in computer environment. According to the results of the study, the total score of the test anxiety and the sub-dimension scores of the women were found to be significantly higher than the men. As the number of siblings increases, the family attitudes decreases and the attitude of the authoritarian parents increases. There was no relationship between the monthly income of the family, the level of education of the mother and father and the level of examination anxiety. As the success of the students decreased, the scores of the test scores increased significantly. It is understood that it is possible to obtain support from the expert according to the breakpoints determined in the test anxiety inventory scores for high and low students. A negative directional relationship was found between the scores of total and sub-dimension scores of the test anxiety and the protective-demanding and authoritarian parents scores, and a positive negative relationship between the scores of the democratic parental attitudes. A statistically significant relationship was found between the level of the test anxiety severity felt by a simple visual scale and the test anxiety total and sub-dimension (worry and emotionality) scores. The results are interpreted and discussed with the literature.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [303]