Üniversite öğrencilerinin spor ayakkabı marka tercihlerinde algıladıkları marka değerine etki eden faktörlerin belirlenmesi
Künye
Yalçıntaş, Deniz, Özeltürkay, Eda Yaşa . (2019). Üniversite öğrencilerinin spor ayakkabı marka tercihlerinde algıladıkları marka değerine etki eden faktörlerin belirlenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 12(18), 794-821.Özet
Tüketicilerin marka tercihlerindeki çeşitli algılamaları, marka değerinin belirlenmesinde rol oynamaktadır.
Bu çalışmada üniversite öğrencilerinin spor ayakkabısı satın alırken algıladıkları marka değerine
etki eden faktörleri belirlemek amaçlanmıştır. Mersin ilindeki bir vakıf üniversitesinde, kolayda örnekleme
yöntemine göre seçilen 336 kişiden anket yöntemiyle veriler toplanmıştır. SPSS paket programı
aracılığıyla tanımlayıcı istatistiki analizler, geçerlilik ve güvenilirlik analizleri yapılmıştır. Hipotezlerin
test edilmesi için AMOS programı aracılığıyla yapısal eşitlik modeli gerçekleştirilmiştir. Tanımlayıcı
analizlere göre; araştırmaya katılanların çoğunluğunu kadın (%58) ve ortalama 19-22 (%49,3) yaş aralığındadır.
Öğrencilerin %51,8’i Nike markalı spor ayakkabısını tercih etmektedir. Katılımcıların sıklıkla
kullandıkları spor ayakkabı markasını tercih etmelerindeki en önemli üç etken Kalite (%78,2), Rahat
olması (%61,1) ve Sağlamlık (%32,7) olmuştur. Analiz sonuçları incelendiğinde spor ayakkabısı
ürün tercihlerinde tüketicilerin algıladıkları marka değerini etkileyen pazarlama karması elemanları belirlenmiştir.
Çalışmanın bulgularında öğrencilerin kalite algıları ve marka farkındalıkları üzerinde mağaza
görüntüsünün anlamlı bir etkisinin olduğu tespit edilmiştir. Reklam harcamalarının hem algılanan
kalite ve marka farkındalığı üzerinde hem de marka sadakati üzerinde etkisinin olmadığı görülmüştür.
Marka değeri boyutlarının ise marka değeri üzerinde anlamlı etkisi olduğu sonucuna ulaşılmıştır Various perceptions of consumers in brand preferences play a role in determining brand equity. In this
study, it was aimed to determine the factors that affect the perceived brand equity when the university
students purchasing sports shoes. Data were collected by questionnaire method from 336 individuals
who were selected according to the convenience sampling method in a foundation university in Mersin.
Descriptive statistical analyzes, validity and reliability analyzes were applied through SPSS package
program. In order to test the hypotheses, the structural equation model was realized through the AMOS
program. According to descriptive analysis; The majority of the participants were female (58%) and the
average age was 19-22 (49.3%). 51.8% of the students prefer Nike sports shoes. Quality (78.2%), Comfortable
(61.1%) and Robustness (32.7%) were the three most important factors in the participants'
preference for the sports shoe brand they frequently used.When the results of the analysis were examined,
the marketing mix elements affecting the brand equity perceived by the consumers were determined in
their sports shoe product preferences. The findings of the study showed that store image has a significant
effect on the students' perception of quality and brand awareness.. It was observed that advertising
spendings had no effect on both perceived quality-brand awareness and brand loyalty. It is concluded
that the all dimension has a significant effect on brand equity.