Öğretmenlerin demografik özellikleri ve iş motivasyon düzeyleri ile 8.sınıf öğrencilerinin başarılarının incelenmesi: Ankara Keçiören örneği
Özet
İnsan ilişkilerinin yaşandığı sosyal mesleklerde çalışanların iş motivasyonlarının azaldığı bilinmektedir. Öğretmenlik mesleği okul idarecileri, meslektaşları, veliler ve öğrenciler ile yoğun ilişkiler içinde bulunan bir meslektir. Öğrencilerin bir üst eğitim kurumuna geçme aşamasında önemli bir yeri olan merkezi sınavlarda öğrenciden beklenen başarının arttırılması noktasında öğretmenlere büyük bir sorumluluklar düşmektedir. Bu sorumlulukların getirmiş olduğu stres ve yaşanan olumsuzluklar ve aksaklıklar öğretmenlerin iş motivasyonlarının düşmesine neden olmaktadır. Bu araştırmanın amacı Ankara ilinin Keçiören İlçesinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığına bağlı ortaokullarda (devlet okulu) çalışan öğretmenlerin demografik özellikleri ve iş motivasyon düzeylerinin öğrencilerin akademik not ortalamaları üzerine etkisinin araştırılmasıdır. Araştırmanın evrenini 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Ankara İli Keçiören İlçesinde bulunan 44 devlet ortaokulunda 8. sınıf öğrencilerin dersine giren 712 branş öğretmeni oluşturmaktadır. Çalışmanın örneklemini 16 devlet ortaokulunda görev yapan 219 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma için gerekli veriler öğretmenlere uygulanan "Çok Boyutlu İş Motivasyon Ölçeği" ve öğretmenlerin demografik bilgilerinin yer aldığı öğretmen bilgi formu ve okul idarelerinden alınan öğrenci yıl sonu notları kullanılarak elde edilmiştir. İş motivasyonu ile öğrenci akademik başarısı arasındaki ilişki düzeyi belirlenerek, öğretmenlerin demografik özelliklerinin ve iş motivasyonu düzeylerinin öğrencilerin akademik başarısına etkisi olup olmadığı araştırılmıştır. Herhangi bir ilişkinin olup olmadığını incelemek için veriler istatistik paket program kullanılarak analiz edilmiştir. Yaş, mesleki kıdem, iş yeri kıdemine göre ölçeğin alt ölçeklerinin incelenmesinde varyans analizi (ANOVA) uygulanmıştır. Cinsiyet ve eğitim düzeyine göre ölçeklerin incelenmesi adına t testi analizi uygulanmıştır. İş motivasyon düzeyi ile akademik başarı düzeyi arasındaki ilişkilerin incelenmesi amacı ile korelasyon analizi uygulanmıştır. Farklı olan grupların tespit edilmesi amacıyla Sidak İkili karşılaştırma testi yapılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin eğitim düzeyleri,meslekte geçirdikleri yıl ve aynı kurumda çalışma sürelerine göre iş motivasyon düzeylerinin farklılaşmadığı, ancak cinsiyet değişkenin maddesel alt boyutlarına bakıldığında motive olmama, içsel motivasyon, dışsal düzenleme sosyal boyutu, içe yansıtılan düzenleme alt boyutlarında farklılaşmadığı kişisel düzenleme ve maddesel düzenleme maddesel alt boyutunda farklılaştığı sonucu elde edilmiştir. Yaş değişkenine göre baktığımızda ölçeğin motive olmama, içsel motivasyon, kişisel düzenleme, dışsal düzenleme, içe yansıtılan düzenleme alt boyutlarına göre farklılaşmadığı dışsal düzenleme sosyal alt boyutuna göre farklılaştığı görülmektedir. Öğrenci yıl sonu not ortalamalarına göre öğretmen motivasyonları incelendiğinde dışsal düzenleme sosyal, dışsal düzenleme, kişisel düzenleme, içe yansıtılan düzenleme alt boyutlarında anlamlı şekilde ilişkili olduğu, motive olmama, içsel motivasyon alt boyutunda anlamlı düzeyde ilişkili olmadığı bulunmuştur. It is known that the work motivation of employees in the occupations where human relations predominate, erode considerably over time. The teaching profession involves intense relations with school administrators, colleagues, parents and students. Teachers have a great responsibility to increase the expected success of the students in the central exams which have an important role in the transition to an elite higher level educational institution . The stress and disruptions brought about by these responsibilities cause teachers to lose their motivation. The aim of this study is to investigate the effect of job motivation levels of the teachers working in secondary schools of the Ministry of National Education in Keçiören District of Ankara on the students' academical achievements. The universe of the research is 712 branch teachers of 44 state secondary schools in Keçiören province of Ankara who instructed 8th grade students in the academic year 2017-18 . The sample of the study consists of 219 teachers working in 16 state secondary schools. The data required for the research were obtained by using the "Multidimensional Business Motivation Scale" applied to teachers and the teacher information form, -which included the demographic information of the teachers- and the student year-end grades obtained from school administrations. Data was analyzed using statistical package program in order to determine whether there was any relation between the motivation and student academic achievement. In order to identify different groups based on age, work experience, workplace seniority and review subscales, variance analysis (ANOVA) was applied. Scales were evaluated based on gender and education level using t test analysis. Correlation analysis was applied to investigate the relationship between level of job motivation and academic achievement level. Sidak Bilateral comparison test was performed to identify deviant groups. The research revealed that teachers' work motivation levels didn't correspond significantly to level of education, work experience, or workplace seniority. Of the subdimensions of gender ,on the other hand, nonmotivation , intrinsic motivation external regulation-social dimension and inner mirroring were not affected while personal regulation and material regulation were. With the variant age, the scale doesn't differentiate based on nonmotivation, intrinsic motivation, personal regulation, external regulation and mirroring while it is affected by external regulation social subdimension. As we inspect teachers' motivation based on end of the year student grade averages we find significant correlation with external regulation social, external regulation, personal regulation and mirroring subdimensions while non motivation and intrinsic motivation dont correlate in a significant manner.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [301]