Çağ Üniversitesi Kurumsal Akademik Arşivi

DSpace@ÇAĞ, Çağ Üniversitesi tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yayınlanan; kitap, makale, tez, bildiri, rapor, araştırma verisi gibi tüm akademik kaynakları uluslararası standartlarda dijital ortamda depolar, Üniversitenin akademik performansını izlemeye aracılık eder, kaynakları uzun süreli saklar ve telif haklarına uygun olarak Açık Erişime sunar.




 

Güncel Gönderiler

Öğe
Exploring the relationship between efl teachers’digital competency and work engagement
(Çağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2025) Demir Alışkan, Hasibe
The study aims to discover the link between digital literacy and the motivation of English as a Foreign Language teachers in Türkiye. Teachers of English as a Foreign Language are now required to use numerous digital tools and continue to stay motivated and tough emotionally. Using a mixed-methods design, data were collected from 150 teachers in public and private schools in Mersin through validated surveys and semi-structured interviews. Quantitative results showed that teachers had moderate digital competency across all dimensions of the DigCompEdu framework. Significant differences were found in digital competency scores based on age, teaching experience, institution type, and education level, while no significant differences were observed regarding gender or teaching level. Teachers also reported high work engagement, with slight demographic differences across its dimensions (vigor, dedication, and absorption). A low but statistically significant positive correlation was found between digital competency and work engagement, suggesting that more digitally competent teachers tend to be more professionally engaged. Qualitative findings supported the results, showing that institutional support, professional development, and personal attitudes toward technology influence both digital skills and emotional commitment. These findings support the fact that digital competency and professional engagement are closely linked among EFL teachers in Türkiye.
Öğe
Fomo ve materyalizmin satın alma sonrası pişmanlık üzerine etkisi: dürtüsel satın alma davranışının aracılık rolü
(Çağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2025) Can Gökosmanoğulları, Rabia Dilara
Günümüzde yaşanan teknolojik gelişmeler hayatın her noktasında değişime sebep olduğu gibi alışveriş alışkanlıklarını da oldukça değiştirmiştir. Özellikle e-ticaret platformları kullanımındaki gözle görülür artış, tüketicinin alışveriş alışkanlıklarındaki değişimin incelenmesi gerekliliğini doğurmuştur. E-ticaret platformlarının promosyon faaliyetlerinde sosyal medya kanallarını etkin bir biçimde kullanmaya başlaması, birtakım tüketim modellerinin tetiklenmesine ve buna bağlı olarak çeşitli tüketici davranışlarının şekillenmesine sebep olmuştur. Bu tüketim modelleri arasında FoMO (gelişmeleri kaçırma korkusu) ve materyalizmin dürtüsel satın alma davranışını pekiştirdiğine dair literatürde pek çok bulgu bulunmaktadır. FoMO’nun gerek tüketiciler üzerinde yaratılan kıtlık algısını kullanarak gerekse pazarda trend ürün kategorisindeki ürün çeşitliliğini artırarak tetiklenmeye çalışıldığı; statü tüketimi ile çokça ilişkilendirilen materyalizmin ise belirli marka ve ürünlere sahip olmakla statü sahibi olunacağı inancını tüketicilerde oluşturarak tetiklenmeye çalışıldığı görülmektedir. Tetiklenen tüketim davranışları sonucunda tüketici, karşı koyamadığı bir satın alma isteği geliştirmekte; dürtüsel satın alma davranışı göstermektedir. Dürtüsel satın alma davranışının incelenmesi, yalnızca satın alma anıyla sınırlı kalmayıp tüketicinin satın alma sonrasındaki duygu durumunu da değerlendirmeyi gerekli kılmaktadır. Bu bağlamda çalışmanın temel amacı, dürtüsel satın alma davranışının arkasında yatan tüketim modellerinden FoMO ve materyalizmin incelenmesi ve bu davranışın satın alma sonrası pişmanlık duygusu ile ilişkisinin analiz edilmesidir. Çalışmada nicel araştırma yöntemi kullanılarak anket uygulaması gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini 18 yaş ve üzeri e-ticaret kullanıcısı tüketiciler oluşturmaktadır. Çalışmanın örneklemini ise tesadüfi olmayan örnekleme türlerinden kolayda örnekleme yöntemi kullanılarak ulaşılan e-ticaret platformlarından en az bir kere alışveriş yapmış 341 tüketici oluşturmaktadır. Elde edilen demografik veriler; ölçek verilerinin faktör, güvenilirlik, yapısal model ve aracılık analizleri istatistiksel paket programları ile yapılmıştır. Dürtüsel satın alma davranışının iki tüketim modeli ile satın alma sonrası pişmanlık duygusu arasında aracı değişken rolünün olduğu tespit edilmiştir. Materyalizm ve satın alma sonrası pişmanlık arasında dürtüsel satın alma davranışının tam aracı rolü tespit edilmiştir.
Öğe
3-6 yaş çocukların duygu düzenleme becerileri ve problemli davranışlarının annenin anksiyete düzeyi ile olan ilişkisi
(Çağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2025) Ürey Aksay, Merve
Bu araştırmanın amacı, 3-6 yaş aralığındaki çocukların duygu düzenleme becerileri, problem davranış düzeyleri ile annelerin anksiyete düzeyi arasındaki ilişkiyi incelemektir. Ayrıca, çocukların cinsiyeti, okul durumu, annenin eğitim ve çalışma durumu, kardeş sayısı, ailenin maddi gelir düzeyi, aile yapısı ve birincil bakımveren gibi çeşitli demografik değişkenlerin söz konusu değişkenler üzerindeki ilişkisi de araştırılmıştır. Araştırma, ilişkisel tarama modeli çerçevesinde betimsel bir çalışma olarak tasarlanmıştır. Çalışmanın evrenini, Türkiye genelinde yaşayan ve 3-6 yaş grubunda çocuğu bulunan anneler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise Adana ili Ceyhan ilçesinde ikamet eden ve çalışmaya gönüllü olarak katılan yaklaşık 330 anne oluşturmaktadır. Veri toplama sürecinde; çocukların problem davranışlarını değerlendirmek amacıyla Okul Öncesi Davranış Ölçeği (Kapcı, 1998), duygu düzenleme becerilerini ölçmek amacıyla Duygu Düzenleme Ölçeği (Batum & Yağmurlu, 2007) ve annelerin anksiyete düzeyini belirlemek amacıyla Beck Anksiyete Ölçeği (Ulusoy ve ark., 1996) kullanılmıştır. Toplanan veriler, SPSS 29.0 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Analiz öncesinde verilerin normal dağılım gösterdiği tespit edilmiştir. Verilerin analizinde, Bağımsız Örneklem T Testi (Independent Samples T-Test), Tek Yönlü Varyans Analizi (One-Way ANOVA), Pearson Korelasyon Analizi ve Regresyon Analizi uygulanmıştır. Araştırma bulguları doğrultusunda; çocukların cinsiyetlerinin, duygu düzenleme becerisi, problem davranış düzeyi ve annelerin anksiyete düzeyi üzerinde anlamlı bir ilişkisi olduğu belirlenmiştir. Ayrıca, 3-6 yaş grubu çocukların duygu düzenleme beceri düzeyleri ile problem davranış düzeyleri ve annelerin anksiyete düzeyleri arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Öğe
Temel psikolojik ihtiyaçlar ile sosyotelizm davranışı arasındaki ilişkide yaşam doyumunun aracı rolü
(Çağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2025) Aryindoğan, Edanur
Akıllı telefonların günlük yaşamın ayrılmaz bir parçası haline gelmesiyle birlikte, bireylerin sosyal etkileşim sırasında dikkatlerini dijital cihazlara yönlendiren sosyotelizm davranışı giderek yaygınlaşmaktadır. Bu davranış, özellikle genç yetişkinlerin sosyal ilişkilerini ve yaşam kalitelerini olumsuz etkileyebilmektedir. Bu araştırmanın amacı temel psikolojik ihtiyaçlar ve sosyotelizm davranışı arasındaki ilişkide yaşam doyumunun aracı rolünü incelemektir. Bu çalışmada nicel araştırma yaklaşımına dayalı ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Çukurova Üniversitesi ve Çağ Üniversitesi’nde bulunan 528 genç yetişkin bireyler oluşmaktadır. Araştırmada temel psikolojik ihtiyaçların doyumunu ölçmek için Psikolojik İhtiyaçlar Ölçeği, sosyotelizm davranışının sıklığı için Genel Phubbing (Sosyotelizm) Ölçeği ve yaşam doyumu düzeyinin ölçümü için Yetişkin Yaşam Doyum Ölçeği kullanılmış olup elde edilen veriler Pearson korelasyon analizi ve Hayes’in SPSS için geliştirdiği PROCESS Macro (Model 4) aracılığıyla incelenmiştir. Yapılan analizler sonucunda temel psikolojik ihtiyaçlar ile sosyotelizm davranışı arasında negatif yönde, yaşam doyumu ile arasında pozitif yönde ilişki bulunmuştur. Ayrıca yaşam doyumu ile sosyotelizm davranışı arasında negatif yönde bir ilişki saptanmıştır. Aracılık analizinin sonucunda ise temel psikolojik ihtiyaçlar ile sosyotelizm davranışı arasındaki ilişkide yaşam doyumunun aracılık etkisi tespit edilmiştir.
Öğe
Echoes across borders: a study on the interplay between international posture and personality traits among translation and interpreting students
(Çağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2025) Akkuzu, İnci
This study investigates the relationship between international posture and personality traits among undergraduate students enrolled in a translation and interpreting program at a university located in the Mediterranean region of Türkiye. The sample consisted of 147 students from Çağ University who participated by completing an online survey, which included the International Posture Scale (Yashima, 2009) and the Big Five Inventory-2 (Soto, C. J., & John, O. P., 2017). Additionally, a demographic information form was used to analyze the influence of contextual variables. The findings revealed that personality traits such as openness to experience and extraversion are significant positive predictors of international posture. Hierarchical regression analyses also indicated that while certain demographic factors (e.g., school year, parental education) have limited predictive power, personality traits offer a stronger explanatory framework for understanding students’ global orientations. These results underline the importance of fostering personality development and intercultural awareness in translator training programs. However, the study is limited by its reliance on self-report instruments and its focus on a specific student population. Future research could adopt longitudinal or mixed-method designs to explore how international posture evolves over time in response to educational interventions. The study highlights the need for integrating global communication competencies into language and translation education to cultivate internationally minded professionals.